Oost west, thuis best: studiereis Katapult

15-02-2019

We waren in Canada, Finland en Silicon Valley. Bezielende studiereizen vol goede voorbeelden van onderwijsinnovatie en businesscases. Maar steeds trokken we bij terugkomst de conclusie: de samenwerking in Nederland is echt uniek! Daarom was de bestemming van de studiereis van dit jaar: Nederland.

Het voelde toch een beetje als een schoolreisje, de drie dagen in een luxe VIP-bus waarin we Delft, Breda, Eindhoven, Amsterdam en Haarlem aandeden. We bezochten zes PPS-en, één daarvan was HTC Delft. Deze voormalig Promotor Award-winnaar koppelt projecten van partnerbedrijven aan leerprogramma’s van onderwijsinstellingen, zoals ROC Mondriaan en De Haagse Hogeschool. Studenten en werknemers ontwikkelen er hun talenten en kennis en stromen uiteindelijk weer terug naar de bedrijven.

Rondleiding bij HTC Delft
HTC Delft

Laat zien wat je doet
In rap tempo vertelde Marcel van Wijk, programma- en accountmanager bij HTC Delft ons over hun activiteiten: netwerkbijeenkomsten voor bedrijven, een zomerkamp techlab voor kinderen, Hackatons, bijles voor leerkrachten van het basisonderwijs. Van Wijk: “Al dat roeptoeteren heeft wel gewerkt: met hulp van de gemeente hebben we nu 2500 m2 aan grond. En Mark Rutte en Mona Keijzer zijn op bezoek geweest. Onze deur staat altijd open.”

Tuinbouw van de toekomst
Naaldwijk was de volgende stop, hier keken we onze ogen uit! Wat een ruimte, wat een gadgets en vooral: wát een levensgrote orchideeën! In de splinternieuwe campus van het World Horti Center (WHC) worden studenten opgeleid voor de tuinbouw van de toekomst. Omliggende bedrijven zijn op afroep beschikbaar voor gastlessen, excursies, praktijklessen en stages. Hier heeft de samenwerking met het bedrijfsleven de instroom van studenten een enorme boost gegeven. “Per week gaan honderden studenten op excursie. Vroeger hadden wij een bloemopleiding waar de docent voor inspiratie moest zorgen. Maar als bedrijven voor inspiratie zorgen, bereik je de student veel beter!”

World Horti Center
World Horti Center

Rol van docent
Kortom: bedrijven nemen voor eventjes de rol van docenten over. Volgens Martin de Groot van het WHC is het aan het onderwijs om de relatie goed te houden. Daar staat tegenover dat bedrijven ook open moeten staan voor de vragen vanuit het onderwijs. Klinkt goed, maar deelnemer Willem den Ouden maakte zich zorgen over de rol van docenten: “Mij bekruipt het gevoel dat we in dit verhaal de docent aan het verliezen zijn. Studenten staan voorop, dat hoort ook zo. Maar wat is hier de functie van de docent?” De Groot: “Klopt, het is soms uitdagend voor docenten. Wij helpen hen om zichzelf te ontwikkelen: niet te werken zoals ze jaren gewend zijn, maar te vernieuwen.”

Eerlijk verhaal
De groep had een ander gesprek bij het Centre of Expertise HTSM die het hbo verbindt aan het bedrijfsleven. Samen doen ze onderzoek en ontwikkelen innovatieve technologieën. Het COE zoekt steeds een meerjarige samenwerking met bedrijven. Maar zij merken dat Fontys vaak nog wordt gezien als school en minder als een plaats met expertise. Dat snappen ze ook wel: “Wij zitten met een dilemma wat betreft timing”, vertelt Mark Herman, accountmanager COE HTSM. “Bedrijven benaderen ons bijvoorbeeld in januari met een vraag. Dan is ons antwoord: ‘Prima, in september ben je de eerste.’ Dit heeft te maken met de planning van het schooljaar. Dus hoe komen we van het schoolstramien af? Hoe kunnen we vragen verwelkomen, ook op een moment dat het ons niet goed uitkomt?"

Een antwoord hebben we niet, maar er is in de groep waardering voor de openheid van deze PPS. Joost Degenaar, deelnemer aan de studiereis: “Het meest leerzaam en boeiend wordt het als zo’n PPS een eerlijk verhaal vertelt en vraagt om mee te denken. Daar leer je namelijk meer van dan van een glad mooi verhaal.”

Codam

Nerd-paradijs
Het tegenovergestelde van traditioneel onderwijs treffen we aan bij Codam in Amsterdam, een zogenaamde ‘Coding University’. Docenten, colleges, klaslokalen, semesters, examens zijn hier niet te vinden: er wordt geleerd door te doen, in een omgeving waar studenten van elkaar leren: ‘peer- based learning’. ‘Gegamificeerde’ lesstof wordt aangeboden als ware het een computerspel met een inhoud die dynamisch en relevant blijft omdat er constant geüpdatet wordt. Onze monden vallen open, dit is een nerd-paradijs. De nieuwste apparatuur, open ruimtes, plekken om te relaxen en een heuse game-room.. En we grinniken om een bordje waarop staat: ‘Mind your personal hygiene’.

Deelnemer Sebastiaan Kramer: “Ik raak hier echt geïnspireerd van! Ik ben betrokken bij een PPS binnen de creatieve industrie. Codam is 24 uur per dag, zeven dagen per week open, waardoor studenten kunnen leren wanneer ze willen. Dat zou in de mode ook goed werken: dat zijn vaak nachtbrakers. Daardoor zouden we hun creatieve proces bevorderen, denk ik!”

Deelnemer Louise van der Heijden blikt terug op de drie dagen: "Achteraf bezien heb ik de meest waardevolle momenten beleefd in de bus, tijdens gesprekken met ‘collega’s’. Gek genoeg ook door het delen van ervaringen in ons werkleven buiten dat van de Centers".

Bekijk hier video-impressies van de drie dagen.

Ook mee?
Naast bovengenoemde PPS-en, bezochten we ook CoE Biobased and Circular Economy, Amsterdam Creative Industries Network ('Knowledge Mile') en Smart Makers Education. Ook lieten we ons inspireren door Rob Adams, Averell van den Bos en Arash Aazami. Wil jij ook een keer mee op studiereis? Of heb je ideeën of wensen voor een volgende studiereis? Neem contact op via hallo@wijzijnkatapult.nl

Contact
Katapult
Oranjebuitensingel 6
2511 VE Den Haag

070-3119717
hallo@wijzijnkatapult.nl 

 

 

 

 

 

 

 

BLIJF OP DE HOOGTE STEL JE VRAAG       PRIVACY    CC BY-NC 

VOLG ONS OP