Digitale werkplaatsen voor mkb’ers

24-05-2019 76 keer bekeken

Het slim benutten van data is voor veel ondernemers een brug te ver. Ook weten ze vaak niet welke digitale innovatie het meeste rendement oplevert. Het ontbreekt hen simpelweg aan tijd, kennis en geld. Tijd voor een steun in de rug.

Ruim 80 procent van de Nederlanders winkelt wel eens online. Slechts 15 procent van de ondernemers biedt digitaal diensten en producten aan. Dure ICT-specialisten inschakelen of het eigen personeel bijscholen is vaak geen optie. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat zet daarom samen met onderwijsinstellingen en het lokale bedrijfsleven overal in het land digitale werkplaatsen op.

Ondernemers zijn verantwoordelijk voor de vernieuwing en dus ook voor de digitalisering van hun eigen bedrijf. Maar hoe ze hun bedrijfsprocessen het beste optimaliseren en bij wie ze voor een betaalbare oplossing kunnen aankloppen weten ze niet. Een publiek private samenwerking, waarbij studenten uit het hbo, wo of het mbo de mkb’er helpen, is een succesformule.

Digitale Werkplaats
Een Digitale Werkplaats is een lokale publiek-private samenwerking van onderwijs, overheid en bedrijven. Een plek waar ondernemers, studenten, docenten en ondernemers elkaar ontmoeten. Waar de tijd genomen wordt om de vraag van de ondernemer te achterhalen en waarbij de kennis en het oplossend vermogen van studenten en docenten toegepast en praktisch wordt benut. Ondernemers die geen idee hebben hoe ze online sales en marketing moeten aanpakken of data en automatisering optimaal kunnen benutten, krijgen praktische adviezen. Laagdrempelig, dichtbij en tegen schappelijke kosten.

Goed voorbeeld doet volgen
Intussen wordt op veel plaatsen in het land druk verkend of een Digitale Werkplaats in de regio realiseerbaar is. De eerste Digitale Werkplaats die mkb’ers op weg helpt is in Brabant: Platform Driven by Data ondersteunt ondernemers in meer omzet halen uit big data. De werkplaats is een samenwerkingsverband van VNO-NCW Brabant Zeeland, Rabobank, de gemeente ’s-Hertogenbosch, de provincie, De Avans Hogeschool en de Jheronimus Academy of Data Science.

Ook andere regio’s zoeken volop naar samenwerking. In Groningen start naar verwachting binnenkort de werkplaats Online Marketing & sales, waarin Groningse mkb’ers online actief worden met hulp van studenten van onder meer de Hanze Hogeschool, Rijksuniversiteit Groningen en het ROC-college Noorderpoort.

Wie vraagt krijgt antwoord
Hoe doen anderen dat? Omdat twee meer weten dan één wordt een reeks bijeenkomsten georganiseerd waarin naar hartenlust kan worden uitgewisseld. De eerste werd goed bezocht: uit maar liefst 10 regio’s schoven afgevaardigden van gemeentes, onderwijs en het bedrijfsleven samen aan tafel. Om elkaar en de aanwezige deskundigen het hemd van het lijf te vragen. Want dat is ten slotte het doel van de ontmoetingen, antwoorden krijgen zodat je zelf niet het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. Streven is dat er aan het eind van het jaar in ieder geval in 5 werkplaatsen ondernemers worden bediend.

 

 

Contact
Katapult
Oranjebuitensingel 6
2511 VE Den Haag

070-3119717
hallo@wijzijnkatapult.nl 

 

 

 

 

 

 

 

BLIJF OP DE HOOGTE STEL JE VRAAG       PRIVACY    CC BY-NC 

VOLG ONS OP