SDG-uitdaging: de toekomst van het leren
Mensen leren op veel manieren. Vroeger waren het vooral boeken, afbeeldingen, radio, tv en lezingen die ons de informatie verschafte die we nodig hadden. Leraar zijn was eervol. Maar de tijden veranderen en dat geldt ook voor de opties waaruit we kunnen kiezen om te leren en les te geven. Online of offline. Cursussen, video's, documentaires, presentaties, VR, AR, games, persoonlijke trainingen en nog veel meer. Het is absoluut verbazingwekkend wat tegenwoordig mogelijk is. Maar wat overblijft van het imago van de traditionele leraar, is het lage loon en de te hoge werkdruk. Er waren 35.000 open vacatures aan het einde van 2018. En nu al deze nieuwe leer- en onderwijsopties voor handen zijn, bevinden we ons in het ironische contrast dat we de tijd niet meer kunnen vinden naast onze drukke opleiding of baan om te leren. Geen tijd voor zelfontwikkeling met een economie die het wél van je verwacht. En de enorme vraag naar leraren, maar weinigen die bereid zijn om een te worden of het te blijven.
Deze SDG-uitdaging is bedoeld voor teams om met nieuwe systemen of businesscases te komen over hoe we de huidige opties in ons voordeel kunnen gebruiken om het onderwijs op korte termijn opnieuw te definiëren en nieuwe benaderingen te ontwikkelen waarmee we continu kunnen leren in de nabije toekomst. De winnende teams zullen na de challenge samenwerken met de partners om hun oplossing verder uit te werken.
Challenge 1: Het lerarentekort: een kans om het anders te doen!
Challenge 2: Toekomstbestendige educatie
Lees hier meer over de challenges en het event: https://plnt.nl/event/de-toekomst-van-het-leren/
Bekijk hieronder de aftermovie van vorige SDG Challenge bij PLNT!