Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Digitale Werkplaatsen katalysator voor onderwijssamenwerking

17-05-2023

#Impact en analyse #Digitale werkplaats #Nieuws #Publicatie

Digitale Werkplaatsen in Nederland zijn een katalysator voor samenwerking binnen het onderwijs. Dit volgt uit een onderzoek dat Regioplan voor netwerkorganisatie Katapult uitvoerde. Digitale Werkplaatsen verbinden opleidingsniveau's en instellingen en zelfs opleidingen binnen instellingen met bedrijfsleven en student.

De 20 Digitale Werkplaatsen (werkplaatsen) in Nederland zijn een katalysator voor samenwerking binnen het onderwijs, blijkt uit onderzoek dat bureau Regioplan uitvoerde in opdracht van netwerkorganisatie Katapult – een netwerk met meer dan 450 samenwerkingsverbanden tussen onderwijs en bedrijfsleven.

Werkplaatsen een poort en weg naar de onderwijsinstelling

Van doorslaggevend succes voor die katalysatorfunctie is het erg concrete operationele samenwerken van onderwijs binnen werkplaatsen, zo blijkt uit dit onderzoek. Juist omdat doelstellingen concreet en helder zijn geformuleerd, het doel gemeenschappelijk is, ontstaan er samenwerkingen op meerdere niveau’s: binnen de werkplaatsen, er rondom, en zelfs erbuiten. De werkplaatsen zijn daarmee een poort en weg naar de onderwijsinstelling.

Samenwerking op meerdere niveau’s

Werkplaatsen verbinden het (beroeps)onderwijs aan het bedrijfsleven. Studenten helpen er bedrijven, met name mkb’ers, digitaliseringsvraagstukken oplossen. Onderwijs en bedrijfsleven gaan zo intensiever en nauwer samenwerken, zo blijkt uit het onderzoek, en weten beter wat er bij elkaar speelt. Studenten, op hun beurt, doen tijdens zo’n opdracht vaardigheden op die waardevol zijn voor hun werkende leven.

Het onderzoek toont ook dat werkplaatsen een katalysator zijn voor samenwerking tussen onderwijsinstellingen, en tussen opleidingen binnen een instelling. Dit geldt ook voor opleidingen die normaliter niet samenwerken.

Studenten ontwikkelen zich bij werkplaatsen

Verder blijkt uit het onderzoek dat werkplaatsen uitstekende broedplaatsen zijn voor studentontwikkeling. Zo leren de studenten er soft skills, versterken ze de link tussen theorie en praktijk, en blijkt dat studenten gemotiveerder zijn voor hun studie door de opdrachten die ze doen bij de Digitale Werkplaats.

Digitale Werkplaatsen

Digitale Werkplaatsen zijn publiek-private samenwerkingen waarbij studenten in het mbo, hbo en wo ondernemers helpen te digitaliseren. Denk bijvoorbeeld aan vraagstukken rond online sales & marketing, data en automatisering. Regionale ondernemers uit het midden- en kleinbedrijf (mkb) vormen de doelgroep voor de Digitale Werkplaatsen.