Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Drie tips voor een succesvolle start

03-09-2020

Pps-activiteiten #Mkb #Digitale werkplaats

Begin dit jaar ging MKB Digital Workspace van start. Inmiddels zijn vanuit deze digitale werkplaats ruim 45 MKB ondernemers succesvol gekoppeld aan studenten. De vraagstukken van ondernemers zijn breed: van big data tot online marketing.

Onder het mom van ‘Sharing is caring’ delen Amber Passtoors en Marlies Hiemstra, beiden betrokken bij deze werkplaats, de volgende drie tips voor een succesvolle aftrap. 

Betrek ambassadeurs binnen het onderwijs 

Het implementeren van de digitale werkplaats binnen het onderwijs vraagt vanzelfsprekend om een investering in tijd. Door in een vroeg stadium een aantal opleidingsmanagers en docenten te betrekken bij de invulling van de activiteiten binnen de digitale werkplaats, creëer je ambassadeurs. Dit zorgt voor draagvlak en eigenaarschap binnen de onderwijsinstellingen. Deze ambassadeurs kunnen collega’s informeren en enthousiasmeren. Dat verlaagt de drempel om mee te doen en het zorgt ervoor dat de werkplaats een plek krijgt in de organisatie. 

Maak slim gebruik van (externe) expertise

Wanneer je een digitaliseringsvraagstuk van het MKB gaat matchen aan studenten, is het van belang dat je de vraag van de ondernemer goed begrijpt én deze kunt vertalen naar het onderwijs. Creëer daarom een pool van experts op het gebied van digitalisering. Dit kunnen professionals uit het bedrijfsleven zijn, maar ook docenten of alumni. Zij kunnen helpen bij het articuleren van de ondernemersvraag ten behoeve van een goede match met het onderwijs.     

Besteed aandacht aan de governance

Voor een digitale werkplaats werk je in de vorm van een publiek private samenwerking. De werkplaats heeft een brugfunctie tussen MKB en onderwijs, waardoor je twee verschillende werelden bedient en bij elkaar brengt. Het is daarom belangrijk dat je toegang hebt tot zowel MKB als onderwijs, beide talen spreekt en de vertaalslag kunt maken. Dit vraagt om betrokken partners van beide kanten, stevig projectleiderschap en heldere afspraken. Lees hier meer over de geleerde lessen van andere werkplaatsen. 

Meer weten over de start van MKB Digital Workspace? Lees hier mee. 

 

Marlies Hiemstra  en Amber Passtoors zijn als onderwijs coördinator betrokken bij de werkplaats MKB Digital Workspace. Beiden zijn werkzaam als adviseur Onderwijs&Arbeidsmarkt voor adviesbureau KPlusV.