Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

‘Eerder best persons, dan best practices’: Knooppunt Techniek

29-07-2020

Pps-activiteiten #Instroom en beeldvorming #Mkb #ICT #Agrifood #Mbo-initiatief #Artikel

Als directeur van Knoopppunt Techniek is Joop Hazeleger nauw betrokken bij de PPS Tech4Food, waarin bedrijven en onderwijsinstellingen in de regio FoodValley samenwerken voor meer instroom van technische beroepsopleidingen en een betere aansluiting van het onderwijs op het bedrijfsleven.

Welke waarde bieden jullie voor het mkb?
“We bieden het mkb een mogelijkheid om dicht bij het onderwijs te zitten. De behoefte van mkb’ers is heel concreet: ‘we willen goede jongens en meiden hebben’. Mkb’ers willen voldoende instroom van nieuwe technici, en ze willen het onderwijs leren kennen, begrijpen en er misschien een beetje invloed op uit oefenen. Maar ze hebben ook innovatie- en consultancyvragen. We zetten onze voelsprieten op om vragen uit de regio te identificeren en op te pakken.”

Hoe komt het dat ondernemers jullie weten te vinden?
“In ons geval heeft het voor een groot deel met mijn achtergrond te maken. Vanuit mijn vorige baan was ik al actief in verschillende netwerken. Daar zie je meteen de kwetsbare kant: succesvolle samenwerking hangt vaak ook op mensen.”

Hoe pakken jullie dit aan?
“Via persoonlijke, informele netwerken. De mkb'er ontmoet je niet aan een strategische arbeidsmarkttafel. Het is heel veel in netwerken rondlopen, aanjagen, inspireren en van daaruit samen verder gaan: het ‘zwaan-kleef-aan’-principe. Verder langs de lijn van activiteiten, zoals de Bootcamp ICT-Campus: een maatschappelijk vraagstuk uit de regio dat herkend wordt en waar bedrijven zich aan verbinden. Ook werken we met hackathons.”

Wat moet je in huis hebben om het mkb te bereiken?
“Het draait veel om informele contacten: de projectleider als netwerker en relatiemanager. Het gaat eerder over best persons dan over best practices. Veel is maatwerk, een kwestie van in de regio vragen oppikken en daar 'spontaan' een netwerkje omheen opzetten. Er is wel een lange adem nodig, een netwerk bouwen kost tijd. Het gaat om investeren vanuit een persoonlijke relatie.”

Wat is het lastigst?
“Voor een mkb-bedrijf is het ingewikkeld om een betalende klant te zijn.Een in-kind-bijdrage levert de ondernemer daarentegen gemakkelijk. Als je zegt: 'wil jij komende week vier man afvaardigen om mee te doen met...?', dan zijn die mkb’ers er. De meeste ondernemers vinden het leuk om met jonge mensen te werken. Ook willen ze er wel onderdeel van zijn als ergens een vlag gehesen wordt. Maar als je vraagt: 'heb je er 20.000 euro voor over?', dan wordt het stil. Voor ons is het elke keer toch een beetje van subsidie naar subsidie rennen om met in-kind-bijdragen uiteindelijk de cash te krijgen om onze inzet te financieren.”

Wat is jullie ambitie voor de toekomst?
“Het zou interessant zijn als mkb’ers bij ons terecht kunnen voor meer consultancy-achtige dingen. We hopen hier komend jaar een eerste stap in te zetten met het DigiLab; een digitale werkplaats waar ondernemers vraagstukken kunnen neerleggen die door studenten worden opgepakt. En voor de ICT-sector zou ik graag een FoodValley-traineeship voor mbo- en hbo studenten zien. Dat idee is niet nieuw - in verschillende technische sectoren bestaan al jaren opleidingsbedrijven – maar op dit niveau wordt het nog niet toegepast. In het kader van een traineeship komen studenten gedurende hun studie bij verschillende bedrijven. Zo kunnen we laten zien dat de regio heel wat in huis heeft. En beide partijen – bedrijf en student – krijgen de gelegenheid om te kijken of ze bij elkaar passen.”

Tip
“Veel draait om rondlopen in de regio: vragen oppikken en daar ter plekke partners bij zoeken. Laat je dus zien!”

Tech4Food
Initiatief van Knoopppunt Techniek in de FoodValley
Belangrijkste partners: Christelijke Hogeschool Ede, Hogeschool Utrecht, HAN, Wageningen University & Research, Christelijke Scholengemeenschap Veenendaal, ROCA12
Sector: agrifood, bouw, hightech systemen en materialen, ICT en digitalisering
Startjaar: 2015
Doelgroep: mkb breed
Bereik: 60 bedrijven als partner, 200 als klant; 300 studenten per jaar direct, 1500 indirect
Aanbod: kennisssessies & tours, bootcamps, makerslab, ICTLab4FoodValley
Bijzonder: deze PPS is gericht op de verbinding tussen partijen in de regio, dus op de knooppunten in het het ecosysteem

tech4food.nl/

Dit portret is onderdeel van een reeks portretten van publiek private samenwerkingen (pps) die koploper zijn in het bereiken van én bovendien meerwaarde bieden voor mkb-bedrijven. Het mkb is de groeimotor van de Nederlandse economie. Van de ruim 10.000 partners van pps is 80% mkb. Tegelijkertijd werkt het overgrote deel ervan (96%) nog helemaal niet samen met het onderwijs. Dat is een gemiste kans, omdat door samen te werken zoveel - letterlijke en figuurlijke - winst valt te behalen. Deze kleine(re) bedrijven moeten het juist hebben van samenwerking om hun personeelsbestand up to date te houden en nieuw talent aan trekken en te behouden. Of bijvoorbeeld te profiteren van innovaties op het gebied van duurzaamheid en digitalisering. Want als klein bedrijf kun je dat niet allemaal zelf organiseren. Daarom werkt Katapult in 2020 en 2021, in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, aan het actiever betrekken van mkb-bedrijven bij een voor hen relevante pps. Om als pps te leren hoe je het mkb het beste kunt bereiken en bedienen hebben we de koplopers naar hun ervaringen gevraagd.