Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Governance van Digitale Werkplaatsen

29-04-2020

Kennis over pps #Governance #Digitale werkplaats #Publicatie

Governance van digitale werkplaatsen

Het programma versnelling digitalisering MKB ondersteunt mkb ondernemers bij hun digitale transformatie door het opzetten van werkplaatsen waar studenten mkb’ers helpen met hun digitalisering. De werkplaatsen zijn een plek van open innovatie en brengen verschillende partijen bij elkaar: onderwijsinstellingen, mkb en banken, maar ook gemeenten, provincie, en rijksoverheid kunnen bijdragen. De werkplaatsen zijn daarmee een publiek-private samenwerking en dienen het algemeen belang van versnellen digitalisering mkb.

Elke werkplaats krijgt daarom te maken met de vraag hoe de publiek – private samenwerking het beste in te richten. Dit gaat zowel over ‘welke organisatievorm kiezen we?’ als over ‘op welke manier werken we met elkaar samen?’. De organisatievorm is pas goed te bepalen als de werkwijze helder is voor alle betrokken partijen.

Maar wat zijn nu de specifieke vraagstukken waar de nieuwe werkplaatsen tegenaan lopen? Voor welke inrichting wordt gekozen, en hoe werkt dat uit in de praktijk? En wat zijn tips en suggesties die de eerste digitale werkplaatsen meegeven aan de werkplaatsen die nog gaan starten? Om dit in kaart te brengen is begin 2020 een interviewronde gehouden langs de zes digitale werkplaatsen die allen eind 2019 subsidie hebben ontvangen en daarmee de eerste digitale werkplaatsen vormen. In dit document vind je de uitkomsten van die interviews en adviezen voor nieuw te starten werkplaatsen.