'Het zit niet in je iPad'

30-09-2019

#Expeditie #Artikel

Hans de Jong is President van Philips Nederland. Daarnaast zet hij zich als bestuurslid in voor diverse organisaties en is hij ambassadeur voor Katapult. Met hem praten we op het Philips hoofdkantoor in Eindhoven, het bedrijf waarvoor hij al sinds 1985 aan het werk is en dat is veranderd van producent van elektronische producten naar hightech naar innovatiepartner in de zorg. Bij Philips kan iedereen zichzelf zijn en op deze warme zomerdag lopen collega’s op de achtergrond in- en uit het gebouw in zomerjurkjes en T-shirts.

Vanuit zijn eigen ervaringen heeft Hans geleerd dat het belangrijk is om je opleiding goed te doen, maar daarin wel je eigen pad te blijven volgen. Dit adviseert hij jongeren ook altijd.
‘Uiteindelijk is ‘wat je kan’ in de maatschappij veel belangrijker dan ‘wat je weet’. En dat je dicht bij jezelf blijft. Niet teveel naar anderen kijken. Ga er op uit, ga op zoek, volg je hart. Het zit niet in je iPad. Het leven is mensen. Mensen die samen dingen voor elkaar krijgen, samen moeten oplossen. Waar je huilt, waar je feestviert etcetera. Dus ga op pad.’

Hans leert ook zelf van de jongere generatie. Hij vertelt dat hij daar een wisselwerking in opzoekt.
‘Jongeren komen met de nieuwste kennis van school. Die willen er tegenaan, ze hebben ideeën. Mijn taak is om ervoor te zorgen dat er binnen de koers die we varen ruimte is om wat met die ideeën te doen. Om ondernemer te zijn binnen zo'n grote onderneming. Ik probeer een sfeer van vertrouwen te creëren zodat ze alles tegen me kunnen zeggen. Het gaat om samenwerking, naar elkaar luisteren, van elkaar leren. Want dat leren gaat twee kanten op. Dan kom je altijd tot een beter resultaat.’

Co-creatie is een belangrijk onderdeel van deze technologische tijd en van de bedrijfsvoering van Philips, legt Hans uit.
‘Echt complexe nieuwe dingen ontstaan allemaal door samenwerking. Daarom zoeken we verschillende mensen met uiteenlopende competenties. Mensen die IT-gespecialiseerd zijn, maar we willen ook sociologen of psychologen. Je redt het niet meer met één hele slimme man of vrouw, het is de kracht van het collectief. Op alle mogelijke thema's.’

Philips heeft zicht ontwikkeld tot een gezondheidstechnologiebedrijf dat zich met betekenisvolle innovatie richt op het verbeteren van levens, en toegankelijk maken van zorg wereldwijd.
‘Hightech kun je het beste vergelijken met topsport. Je moet echt de beste mensen hebben. Daarnaast hebben we continu honderdtwintig mensen in dienst met een afstand tot de arbeidsmarkt die we de gelegenheid geven om werkervaring op te doen. Dat is een heel succesvol programma. Ruim vijfenzeventig procent vindt daarna werk. Honderdtwintig mensen lijkt misschien niet veel, maar Philips is één bedrijf. We hebben duizenden bedrijven in Nederland. Ik denk dat we met z'n allen nog wel een verbeterslag kunnen maken op dat gebied.’

Philips is onderdeel van Brainport Eindhoven. Binnen de regio wordt veel samengewerkt.
In Brainport zitten vijf hele grote bedrijven en honderden kleinere zelfstandigen, waarbij je steeds meer samenwerkingsverbanden ziet ontstaan. Op academisch niveau werken we samen om mensen vanuit het buitenland te halen. Op mbo-niveau zijn we onder andere bezig met het Summa College. Het Summa College heeft haar technische opleiding nu in de nieuwe Brainport Industries Campus gebracht. Daar zitten technische bedrijven samen met scholen in één gebouw. Dan is van alles mogelijk.’

Philips heeft een veel grotere verantwoordelijkheid dan alleen zichzelf, vertelt Hans. Naast de missie op het gebied van gezondheidstechnologie moeten ze zich net als vele andere bedrijven bezighouden met zaken als energietransformatie, mobiliteit en het hergebruik van materialen. Een ingewikkeld proces.
‘Voor een deel hebben we het antwoord nog niet, maar het antwoord begint vaak door elkaar op te zoeken. Voor mij is Katapult een mooi voorbeeld. Dat begint op dit moment een enorme schaal te krijgen. We hebben daarmee iets ontdekt en gecreëerd wat echt werkt. Er zit heel weinig regie op Katapult, dat is denk ik de kracht. Je moet het niet zelf willen oplossen want dat is tegen de zin van mensen in. Juist die kracht van onderop is de succesformule.’

Als het op de toekomst aankomt heeft Hans vertrouwen in het zelf oplossend vermogen van de nieuwe generatie.
'Verandering is nodigIk zie de eerste tekenen van een reactie al komen, maar dat gaan mensen zoals ik niet oplossen, dat doet de nieuwe generatie. We kunnen het wel ondersteunen en we moeten het ook ondersteunen, maar de nieuwe generatie beslist hoe zij willen leven.

Lees ook

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op LinkedIn Deel via WhatsApp

Laat een reactie achter