Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Kennis en ervaring over werken in een hybride leeromgeving

17-02-2023

#Nieuws #Bijeenkomst #RIF

Wat weten we eigenlijk over de hybride leeromgeving? Waar moet die aan voldoen wil een docent erin kunnen functioneren en wat betekent het voor werkveldbegeleiders om erin te werken? Is het voor iedereen weggelegd of zijn er specifieke vaardigheden voor nodig? En als dat zo is, welke zijn dat dan? Vragen genoeg, tijd voor het vinden van antwoorden.

Met die insteek wisselden deelnemers uit onderwijs- en overheidsinstellingen op 10 februari onder leiding van experts kennis en ervaring uit tijdens een online sessie over docenten die werken in een hybride leeromgeving bij RIF-pps’en. 

Geen grijze muizen

Andries Boer (Rijn Consult) en Ineke Dekker (Practoraat Leren in hybride leeromgevingen van Scalda) belichtten beide vanuit hun eigen onderzoek de drijfveren en (gewenste) competenties van docenten en werkveldbegeleiders. Doorgaans zijn het geen grijze muizen, ze kenmerken zich door hun behoefte aan samenwerking en goedkeuring. Ze kijken abstract naar de wereld en verwerken dat op een gestructureerde manier. Opmerkelijk is dat de competenties voor beide groepen weinig van elkaar verschillen. Scalda haalde maar liefst 92 competenties op voor docenten en werkveldbegeleiders en clusterde die in zeven overkoepelende dimensies. Om er een paar te noemen: ze zijn pedagogisch vaardig en competent in het bieden van maatwerk aan studenten. 

Verder blijkt dat de competentie ‘Starten van het leerproces’ in organisaties hoog op de wensenlijst staat maar dat zowel docenten als werkveldbegeleiders die gemiddeld genomen nog minder goed beheersen. 
Inzichten in competenties en drijfveren voor een hybride leeromgeving zijn goed te gebruiken om gericht naar mensen te zoeken die als docent of werkveldbegeleider in een hybride leeromgeving aan de slag gaan. En ze bieden ook houvast voor personeelsbeleid, werkverdeling in teams en professionalisering.

Praktijk in beeld

Dat de praktijk weerbarstig is laat zich raden. Esther Sullivan, verbonden aan RIF-pps Veelzijdig in Beweging van het Graafschap College, beschreef het wel en wee van een hybride leeromgeving. Het blijkt nog niet mee te vallen om maatwerk in - en reflectie op het leren van studenten van de grond te krijgen in een werkveld dat zo weinig geprofessionaliseerd is als de (amateur-) sportvereniging. Ook de verschillen in de dagstructuren tussen studenten en de werkveldorganisaties zijn een uitdaging bij het rondkrijgen van het leerprogramma. Bovendien is de inrichting van het digitale leersysteem binnen de eigen school nog niet toegesneden op het hybride leren. Wat uitkomst zou bieden is een systeem waarop de opdrachtgevers uit het werkveld kunnen inloggen, dat llo-aanbod bevat en de student snel naar relevante lesinhoud sluist.

Omdat de inhoud van de sessie naar meer smaakte organiseren we op de Katapultdag een vervolg.