De afgelopen jaren heeft Katapult veel kennis verzameld binnen het netwerk. Bekijk hier alle publicaties.

#Publicatie

De afgelopen jaren heeft Katapult veel kennis verzameld binnen het netwerk. Bekijk hier alle publicaties.

  • Visiedocument en Infograhic Denktank (mei 2021)
    De afgelopen maanden heeft de Denktank Toekomst publiek privaat samenwerken beroepsonderwijs gesproken over de HOE-vraag: wat is er nodig zodat scholen en bedrijven intensiever gaan samenwerken en de benodigde opschaling realiseren? 
  • MKB!dee Oplossingenboek voor leren en ontwikkelen (mei 2021).
    17 inspirerende oplossingen en stappenplannen om leren en ontwikkelen in het mkb te stimuleren.
  • Business model publicatie:
    Hoewel een pps natuurlijk niet winstgevend hoeft te zijn, is het vinden van een kostendekkend businessmodel wel essentieel. Ter inspiratie zijn in dit handboek vijftien businessmodellen uit de praktijk van pps uitgewerkt.
  • Welke governancevorm past bij mijn pps? (2021):
    Pps'en komen in verschillende vormen en maten. Dit geldt ook voor de manier waarop ze georganiseerd zijn. In deze publicatie vind je 4 verschillende governancevormen én praktijkvoorbeelden voor de inrichting van een pps.
  • Fasemodel (2020):
    Kort na de start van de eerste Centres of Expertise in het hbo en Centra voor innovatief vakmanschap in mbo - in 2012 - is het fasemodel ontwikkeld en in 2019 geüpdated. Bedoeld om de ontwikkeling van pps'en in overzichtelijke stappen op te delen en objectief te meten. En om, vanuit een gemeenschappelijke taal, zinvol ideeen en adviezen over next steps uit te wisselen. Dit model is in de afgelopen jaren waardevol gebleken bij de ondersteuning van de ontwikkeling van pps'en en is gaandeweg zelf ook doorontwikkeld. 
  • Digitale Werkplaatsen in beeld (2020):
    Ondernemers, studenten, docenten aan het woord over de eerste zes Digitale Werkplaatsen.
  • Governance van Digitale Werkplaatsen (2020):
    Wat zijn nu de specifieke vraagstukken waar de nieuwe werkplaatsen tegenaan lopen? Voor welke inrichting wordt gekozen, en hoe werkt dat uit in de praktijk? En wat zijn tips en suggesties die de eerste digitale werkplaatsen meegeven aan de werkplaatsen die nog gaan starten? Om dit in kaart te brengen is begin 2020 een interviewronde gehouden langs de zes digitale werkplaatsen die allen eind 2019 subsidie hebben ontvangen en daarmee de eerste digitale werkplaatsen vormen. 
  • Handboek: Samen werkt! (2020):
    Een praktisch handboek voor ICT-bedrijven om succesvol samen te werken met het beroepsonderwijs.
  • Missie, kenmerken en definitie van publiek-private samenwerking in het beroepsonderwijs:
    In dit document staan de missie, kenmerken en definitie van publiek-private samenwerking in het beroepsonderwijs omschreven. Op basis van deze definitie worden ook nieuwe samenwerkingsverbanden op de netwerkkaart toegevoegd.
  • Impactmeting 2019:
    Katapult groeit en dat is mooi. Om de ontwikkeling in beeld te brengen, hebben we een impactrapportage uitgebracht: ‘Impact en meerwaarde’. De cijfers in deze uitgave zijn gebaseerd op een in het voorjaar van 2019 uitgevoerde enquête onder 191 samenwerkingsverbanden, en de netwerkkaart met ruim 300 samenwerkingsverbanden en hun partners. Medio 2021 zal er een nieuwe impactmeting verschijnen.
  • Eindrapport Commissie Centres of Expertise (okt 2019):
    Oktober 2019 heeft de Commissie Centres of Expertise een eindrapport opgesteld: ‘Centres of Expertise: groeibriljant voor excellente samenwerking in het hbo – In allianties werken aan maatschappelijk impact voor de toekomst’. 
  • Communicatiecheck (2019):
    Als communicatieprofessional in het onderwijs ben je dagelijks bezig met het maken en aanscherpen van communicatie-uitingen en voorlichtingsactiviteiten voor technische opleidingen. Zodat meer jongeren in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs (vmbo-havo-vwo) kiezen voor jouw technische opleidingen. Pak deze check erbij wanneer je een briefing schrijft, middelen ontwikkelt, beelden selecteert etc.
  • Docenten in een publiek private samenwerking (2018):
    In elke pps wordt gestreefd naar een gouden driehoek van docent, student en ondernemer waarbij in een stateof-the-art omgeving het allerbeste beroepsonderwijs wordt gegeven. Binnen de PPS’en wordt gewerkt vanuit diverse modellen. In de publicatie 'docenten in een publiek-private samenwerking' richten we de focus op de docent, als praktische verbinder tussen onderwijs en bedrijfsleven.  
  • Organiseren van publiek private samenwerking in het beroepsonderwijs (2018):
    Deze presentatie bevat een eerste verkenning van de betekenis van verduurzaming en opschaling van PPS’en in termen van organisatie en governance (2018).
  • Samen opleiden in de arbeidsmarktregio voor kwetsbare jongeren (2018):
    Op deze arbeidsmarkt blijkt dat bepaalde groepen via het onderwijs niet zelfstandig de weg naar duurzame arbeidsparticipatie vinden. In deze publicatie een reflectie op hoe dit komt en wat hieraan te doen is via publiek-private samenwerking.
  • Regio analyse Zuid-Holland (2017):
    Eind 2017 verzochten de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), de Economic Board Zuid-Holland (EBZ) en de Next Education Group (NEG) aan PTvT om een analyse uit te voeren van de pps’en in de provincie Zuid-Holland. Kort geformuleerd is aan de orde hoe de pps’en kunnen bijdragen aan de beleidsdoelen in Zuid-Holland en hoe – omgekeerd – vanuit Zuid-Holland kan worden bijgedragen aan de ontwikkeling van pps. 
  • Regio analyse Limburg (2017):
    De provincie heeft gevraagd om te onderzoeken hoe de ontwikkeling van de samenwerkingsverbanden verloopt, wat daarvan is te leren en hoe het concept pps in de regio sterker benut kan worden.
  • Auditrapportage CIV (2017):
    Centra voor innovatief vakmanschap in het mbo: afronding pilotfase 2013-2017
  • Betrokkenheid en financiering publiek private Katapult netwerken (2017):
    In deze notitie gaan we na hoe de netwerken zijn samengesteld en hoe de cofinanciering van de activiteiten verloopt.
  • Inspireren voor een leven lang leren (2017):
    Leven lang leren, publiek private samenwerking, business modellen, innovatie, vakmanschap, het zijn gevleugelde woorden. Dit artikel schetst leven lang leren in de publiek private samenwerkingsverbanden van het beroepsonderwijs en haar partners, ook bekend als Centres of Expertise en Centra voor Innovatief Vakmanschap. In dit artikel staan drie varianten om leven lang ontwikkelen te organiseren.
  • De toekomst in vier verhalen (2017):
    Scenarioplanning voor de realtie onderwijs-arbeidsmarkt
  • Succesfactoren volgens bedrijfsleven in publiek private samenwerkingen mbo (2016)
    Samenvatting afstudeeronderzoek van Irene van Rijsewijk. Uit de literatuur kwam naar voren dat het voor de factor ‘doelen’ belangrijk is dat deze in samenspraak gemaakt worden, dat ze duidelijk zijn voor alle partners en dat de doelen hoog ingezet, maar wel realistisch zijn. 
  • Handboek publiek privaat innoveren (2015):
    In dit handboek hebben we alle kennis en expertise die we samen met de Centres of expertise en Centra voor innovatief vakmanschap hebben ontwikkeld, in een bloemlezing verzameld. het is geen uitputtende informatiebron, maar een soort ‘startpagina’, een lijst met wegwijzers.