Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Digitale leergemeenschap

"In een learning community is het zoeken naar balans: genoeg aanbieden, maar niet teveel. Je moet laten zien wat er is, zonder te gaan drammen."
Tip "LISA"

Een digitale leergemeenschap voor medewerkers van verschillende bedrijven is perfect voor iedere sector waar mensen verspreid over verschillende plekken zitten en toch met elkaar moeten samenwerken. Via een app of webbrowser en in kleine digitale events delen medewerkers concurrentie‐ongevoelige, ‘niet‐Googlebare’ kennis.

Doel is om beter te worden in hun vak. Gebruikers vinden kennis in de vorm van gestructureerde cursussen, instructies of korte filmpjes. Ook kun je webinars en kleine online werkgroepen inbouwen waar mensen in gesprek kunnen komen met mensen met een vergelijkbare functie.

Perfect voor elke sector waar mensen op verschillende plekken verspreid zitten en toch met elkaar moeten samenwerken. Bijvoorbeeld bedrijven uit dezelfde sector die nationaal en internationaal praktijkkennis met elkaar uitwisselen.

Hoe krijg ik mensen mee in dit project?

Hoe zorg je ervoor dat ook anderen je plan omarmen? En nog belangrijker: hoe voorkom je dat mensen afhaken of hun hakken diep in het zand zetten? Veranderdeskundige Annemarie Mars vertelt je in drie korte filmpjes hoe je omgaat met mensen in weerstand.

Zo verhoog je de slagingskans

  • Zorg dat iemand dagelijks de boel intern aanjaagt.
  • Werk niet met inloopuurtjes maar met concrete agenda's en sprekers.
  • Mensen enthousiasmeren kost tijd. Een informele sfeer helpt daarbij.
  • Blijf de digitale community 'verkopen' als onderdeel van je werk.
  • Benadruk dat het een community is die jullie samen bouwen.
  • De uitstraling hoeft niet fancy te zijn, hou het vooral simpel.

Dit kan het opleveren

  • Up-to-date kennis bij personeel
  • Werknemers die met kennis van anderen hun eigen werk verbeteren
  • Sneller leuker en efficiënter leren van elkaar
  • Uitbreiding van het netwerk met collega's van andere bedrijven
  • Een middel om ook tijdelijk personeel aan je te binden

 

 

Ga direct naar: