Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

De klant als motor voor verandering

Je kunt een werkvloer vol slimme vakmensen hebben die zich voortdurend ontwikkelen en er toch achter komen dat het je aan kennis ontbreekt. OMVE, specialist in kleinschalige procesapparatuur voor de voedingsmiddelenindustrie gebruikte SLIM om de kennis, ervaring en competenties die ze in huis hebben te vangen, ontsluiten en zo te behouden voor de organisatie.

Vertel even iets meer over de aanleiding voor een SLIM-subsidie

Vonny Souisa, HR-adviseur bij OMVE “Wij werken in een innovatieve sector maar in de basis zijn wij eigenlijk gewoon een machinebouwer. Onze klanten zijn research and development afdelingen die met allerlei veranderende regelgeving kampen en zo merkten we bij hen een groeiende behoefte aan milieuvriendelijke oplossingen. Onze medewerkers - het grootste deel ervan is hbo- of universitair geschoold – ervoeren op dit gebied regelmatig een tekort aan diepere kennis, wat voor frustratie zorgde. Bovendien zat de expertise die we in huis hadden overwegend in de hoofden van onze mensen. Omdat we een relatief kleine organisatie zijn, was het belangrijk om een structuur te creëren waarin kennis niet verloren gaat als iemand vertrekt. Dit leidde tot het idee voor een eigen Academy en daarvoor vroegen we SLIM aan.” 

Wat heb je ontwikkeld?

“Een platform waarop verschillende modules staan, van trainingen die we zelf hebben ontwikkeld, tot trainingen die door externe partijen worden verzorgd. Want sommige van onze leveranciers bleken enorm veel waardevolle inzichten te hebben, en door die expertise slim in te zetten, konden we samen gepersonaliseerde opleidingen opzetten die specifiek aansluiten op onze behoeften.
Naast de trainingen hebben we er ook een "knowledge base" aan toegevoegd, een soort "competentie-spreadsheet". Daarin houden we per medewerker bij welke trainingen ze hebben gevolgd. Zo zien we vrij eenvoudig waar voor de organisatie nog ontwikkelpunten liggen.”

Hoe gebeurde dat allemaal vóór SLIM?

“Toch vooral door medewerkers reguliere opleidingen te laten volgen hoewel die vaak onvoldoende aansloten op wat we nodig hebben. Verder werd kennis persoonlijk en ad hoc gedeeld tijdens het werk maar dat zorgde voor verschillen in kennisniveau tussen medewerkers, omdat niet iedereen dezelfde informatie of ervaring opdeed.”

Denk je dat je het nu voldoende verankerd hebt in de organisatie?

“Ja, daar ben ik absoluut van overtuigd. Het belang van leren en ontwikkelen staat nu hoger dan ooit op de agenda. Waar ik vroeger hard moest trekken om dit onder de aandacht te brengen, zie ik nu veel meer enthousiaste ambassadeurs binnen het bedrijf. De medewerkers  zagen altijd al het belang van leren, maar nu begrijpen ze ook hoe cruciaal het is om de opgedane kennis over te dragen aan collega’s, zodat we als bedrijf samen kunnen groeien. Zij zijn ontzettend betrokken en gemotiveerd om zichzelf verder te ontwikkelen, ook zonder de financiële steun van de subsidie. Die ontwikkeling draagt direct bij aan onze gezamenlijke vooruitgang en dat voelt super.”

Heeft het je ook andere bijvangst opgeleverd?

“Ja, een hoop inzichten en allerlei ideeën voor wat we nog meer kunnen aanpakken. Toen we begonnen met brainstormen over het platform pakten we onderwerpen één voor één aan om ze vervolgens tot in detail te analyseren: hoe doen we dit, waarom doen we het zo, is dat de beste manier of kan het beter? En gaandeweg kwamen we erachter dat het dan handig is om je hele organisatie door te lichten. Dat hebben we toen alsnog gedaan, overigens ook met hulp van SLIM. Door onze eerste SLIM kwamen we erachter dat we eigenlijk in het midden van het project begonnen waren.”

Heb je nog tips voor andere ondernemers?

“In plaats van projectadministratie te zien als een last, kun je het gebruiken om je voortgang te monitoren en gestructureerd van stap naar stap te werken. Het biedt handvatten om te zien waar je staat en wat er nog moet gebeuren. En blijf gefocust op je oorspronkelijke doel, ook al kom je onderweg duizend nieuwe ideeën en mogelijkheden tegen. Dit voorkomt dat je afwijkt en helpt je om je project succesvol te voltooien.”