Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Leven Lang Leren: modulaire leeromgeving

SLIM-project in het kort

  • Ontwikkelen van Leven Lang Leren in een modulaire leeromgeving voor mkb-bedrijven in de maakindustrie, bouw en installatie
  • Opzetten van een bedrijfsschool voor volwassenenonderwijs 


Wie?

Dit project wordt uitgevoerd door een samenwerkingsverband van mkb-bedrijven in de sector van de maakindustrie, bouw en installatie in de regio rond Hardenberg, onder penvoerderschap van het Regionaal Techniek Centrum Hardenberg (RTC). Het RTC is een bedrijfsschool die opleidingen op mbo-niveau aanbiedt aan jongeren van het vo of mbo. Het verband bestaat verder uit de lidbedrijven van het RTC; de ROC’s uit de omgeving; FabLab (3D-printers, lasersnijders, etc.); de gemeenten Hardenberg, Coevorden, Dalfsen en Ommen; en het Ondernemershuis voor het Vechtdal

Waarom?

Ontwikkelingen in technische sectoren als de maakindustrie, bouw en installatie gaan erg snel. Zowel op het gebied van de technologie als de manier van werken. Dit vraagt veel van het leervermogen van de medewerkers. Met dit project wil het samenwerkingsverband een doorlopende leerlijn voor medewerkers van lidbedrijven inbedden in het bedrijfsleven. Hiervoor wordt een nieuwe toekomstgerichte methode ontwikkeld: Leven Lang Leren in een modulaire leeromgeving, waarin rekening gehouden met de levensfase en de wensen van elke individuele medewerker.

Wat?

Het project trapt af met het gefaseerd doorlichten en inventariseren van de scholingsbehoefte van de circa 150 aangesloten lidbedrijven van het RTC. Dat gebeurt aan de hand van een speciaal voor dit doel ontwikkelde scan. Het RTC stelt vervolgens een loopbaancoördinator aan die aan werknemers een loopbaan- of ontwikkeladvies geeft. Op basis van alle verworven inzichten worden minimaal vijf toekomstgerichte leermodules ontwikkeld die in een modulaire onderwijsvorm gegeven kunnen worden. Het RTC voegt ten slotte aan zijn bestaande bedrijfsschool voor jongeren een tak toe voor het volwassenenonderwijs aan mkb’ers waar deze modules gegeven kunnen worden.