Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Slim Samen Groen Ondernemen

SLIM-project in het kort

  • Vestigen van een leercultuur binnen acht mkb-bedrijven in de ‘groene sector’.
  • Ontwikkelen en implementeren van nieuwe leermethodes, onder meer op het gebied van klimaatadaptatieContactgegevens

Wie?

De initiatiefnemers voor dit project zijn acht ondernemingen die werkzaam zijn in de branche van hoveniers en groenvoorzieners. Nauw betrokken stakeholders van het project zijn verder Helicon MBO; de branchevereniging VHG; een kennisinstelling op het gebied van energieadaptie; didactische deskundigen; ICT-dienstverleners; en Trisolis Werk(t), adviseur co-creatie. Op wat grotere afstand zijn ook de werknemers van de acht bedrijven, de opleiders en de klanten betrokken. Zij allen slaan met dit project de handen ineen om de opleidingscultuur binnen de acht mkb-bedrijven te verbeteren.

Waarom?

De mkb-bedrijven in kwestie signaleren knelpunten op het gebied van de leercultuur, kennisverwerving en het onderhouden van kennis; voor een deel van hen geldt dat bijvoorbeeld heel duidelijk op het gebied van klimaatadaptatie. Ook zijn er bedrijven bij die constateren dat zij de relatie tussen het scholingsaanbod en de concrete functies binnen hun bedrijven niet vast kunnen stellen. Dat leidt tot onzekerheid bij zowel de bedrijven als de medewerkers, en op termijn tot irritatie en een negatieve houding met betrekking tot opleiding en ontwikkeling. Er dreigt op dat gebied dan ook stilstand en dus achteruitgang. Met het project ‘Slim Samen @ Groen Ondernemen’ wil het consortium dat voorkomen.

Wat?

Bij een representatief aantal van de initiërende mkb-bedrijven wordt een strategische verkenning uitgevoerd welke kennis en vaardigheden nodig zijn voor een bedrijfsscholingsplan. Dit resulteert in een aantal primaire ‘kenniskaarten’. Zeven van de mkb-bedrijven willen de resultaten uit deze verkenning vervolgens uitwerken in ontwikkelplannen-op-maat voor hun medewerkers. Parallel aan dit proces wordt een leeromgeving ontwikkeld en geïmplementeerd in relatie tot klimaatadaptatie, en komt er een eenduidige, gestructureerde methode om door te leren in het bomendomein en de beroepspraktijk van bomenspecialisatie. De eerder genoemde kenniskaarten fungeren als kompas bij de uitvoering van deze twee laatste activiteiten.