Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Een keuzedeel ontwikkelen met een branchevereniging

#Onderwijs en werving

Het keuzedeel (240 SBU) Datacenter IT Techniek leert tweede of derde jaars mbo niv. 4 studenten hoe ze data-infrastructuren in datacenters kunnen inrichten, monitoren en hoe ze storingen kunnen verhelpen. Het keuzedeel werd ontwikkeld door zowel de branche als het onderwijs, waardoor het naadloos aansluit op de wensen uit de industrie.  

 

PPS: Werkplaats voor Digitaal Vakmanschap
Opleiding: diverse IT mbo opleidingen – niv 4
Onderwijsinstituut: Noorderpoort
Contactpersonen: Eline Stuivenwold & Maaike van Kessel,         eline@dutchdatacenters.nl mk.vankessel@noorderpoort.nl 

 

Ingrediënten 

S-BB, branchevereniging, professionals vanuit de industrie, Practoraat, teamleider, docenten en tijd (gemiddeld 16 uur per week voor 2 maanden).  

 

Spicyness

Bereidingswijze

  • Wat belangrijk is bij de start van het schrijven is goed luisteren naar wat de sector nodig heeft. Een manier om behoeftes vanuit de sector te verzamelen is door samen te werken met de brancheorganisatie. 
  • Stap twee is onderzoeken naar wat het onderwijs kan bieden aan de sector. Het is van belang om dit aanbod zo concreet mogelijk te maken om eventuele misverstanden in de toekomst te voorkomen.  
  • Een keuzedeel ontwikkelen kan een snelle tussenstap zijn om het curriculum (beter) aan te sluiten op de vraag van de markt zonder dat er te veel aangepast moet worden binnen de opleiding zelf.  
  • Na het onderzoek in zowel de branche als het onderwijs startten twee professionals met het schrijven van het keuzedeel. Vanuit hun werk als practor Digitaal Vakmanschap bij Noorderpoort en beleidsmaker onderwijs bij DDA hadden zij hiervoor uren. Samenwerken in een dergelijk klein team zorgde voor grote stappen in een relatieve korte tijd.  
  • Naast het schrijven van het keuzedeel werd er ook een werkgroep gevormd met professionals vanuit de industrie. Aan hen werd regelmatig de vraag gesteld “wat voor mensen zoeken jullie en welke softskills hebben studenten nodig?”. Ook werd zowel met het onderwijs als bedrijfsleven afgestemd wanneer een student bijvoorbeeld een “beginner” of “expert” is. Dit overleg gaat via live of online vergaderingen of per mail.  
  • Wanneer er een onderdeel van het keuzedeel af is leest een derde, zoals een docent of collega van het practoraat het na om te toetsen of het aansluit en passend is.  
  • Een samenwerking met S-BB is essentieel om tot een gepast keuzedeel te komen. 
  • Om docenten zo goed mogelijk voor te bereiden op het keuzedeel organiseerde DDA een Datacenter Masterclass. Naast docenten van Noorderpoort sloten ook docenten van Techniek College Rotterdam en ROC Midden Nederland aan, die ook nauw betrokken zijn geweest. 
  • Naast onderwijs in de school, krijgen studenten de mogelijkheid om praktijkervaring op te doen in het nabijgelegen Datacenter Groningen. Daarmee komen zij van begin af aan in aanraking met het bedrijfsleven.  
  • MS Teams wordt gebruikt om te overleggen, schrijven en documenten te delen.  
  • Op het moment van schrijven is het keuzedeel vastgesteld maar voor het curriculum moet nog een deel worden ontwikkeld. Hierbij zullen zes studenten betrokken worden om juist zo samen te leren en blijven schrijven. 
  • Vanuit het practoraat wordt ook gekeken met welke andere studenten en opleidingen studenten binnen dit keuzedeel kunnen werken. Vaak werkt men op de werkvloer multidisciplinair dus waarom in school ook niet?!  

 

 

Wat ik je nog wil zeggen:

Omdat er ruim 1100 keuzedelen bestaan is het goed om na te gaan; welke toegevoegde waarde gaat jouw keuzedeel zijn. Durf hierin je gedachte te delen, out of the box te denken en stimuleer elkaar om buiten de “eilandjes” te denken. Denk integraal en betrek meerdere partijen hiervoor. 

Toekomst:

Een Datacenter Fieldlab oftewel een mobiele container waar de studenten direct aan de slag kunnen met hun opgedane kennis.) Deze container is dan eventueel te verplaatsen zodat anderen er gebruik van kunnen maken of er wordt een opzet gemaakt zodat anderen het kunnen kopiëren en zelf gebruiken.  
Dit fieldlab wordt niet alleen ingezet voor huidige studenten maar ook voor men die wil omscholen of professionals die up to date gehouden willen worden.