Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Minder ritten, nul uitstoot

21-10-2020

Pps-activiteiten #Mkb #Centres of expertise #Nieuws #Logistiek

Studenten van de RDM Centre of Expertise zijn in samenwerking met KennisDC Logistiek Zuid-Holland het Sharing Logistics project gestart. Met twee elektrische vrachtvoertuigen bezorgen de studenten voor verschillende partijen goederen en pikken retouren op. Daarmee laten ze zien dat stadsdistributie duurzaam kan zijn en dat samenwerking loont. Hiermee worden vooral de kleine en middelgrote ondernemers in Rotterdam gesteund en wordt het besef gecreëerd dat stadslogistiek duurzaam kan zijn en bovendien dat samenwerken kan lonen. 

Een deelproject van Sharing Logistics is stadsdistributie. Deze vorm van logistiek wordt een steeds grotere uitdaging voor alle actoren in de stad. Het beleveren van particulieren aan huis is het nieuwe normaal, terwijl de leveringen aan winkels en horeca ook doorgang vinden. Verder wordt er volop gebouwd in de stad, omdat steden als woonplaats weer aan populariteit winnen. Mede door deze activiteiten raken de wegen in de binnensteden overbelast, te merken aan files, late leveringen en ongelukken. Als reactie hierop, en natuurlijk de veranderende milieuregels, worden er maatregelen genomen als milieuzones, venstertijden en verhoogde parkeertarieven. Maar hoe pak je deze stadsproblematiek nu goed aan?

Het streven is om goed gebundelde ritten te creëren voor meerdere partijen en zo weinig mogelijk leeg te rijden. Hiermee worden vooral de kleine en middelgrote ondernemers in Rotterdam gesteund en wordt het besef gecreëerd dat stadslogistiek duurzaam kan en bovendien dat samenwerken kan lonen. Want waarom zou je alleen voor jezelf rijden en je overcapaciteit niet delen? Waarom least of koopt een bedrijf alleen voor zichzelf een vervoersmiddel en deelt deze niet met meer partijen? Waarom kan leegstaande, peperdure en bovendien schaarse stadsruimte niet gedeeld worden met andere partijen? Lees hier meer over het project.