It's a serious game
De penvoerder van dit project is Meet the Youngsters, een initiatief van de Limburgse Werkgeversvereniging en andere samenwerkingsverbanden in de regio. Onder het motto ‘Meet the Youngsters’ slaat dit bedrijf bruggen tussen bedrijven en jonge mensen in Limburg. De andere partners in dit project zijn Soapbox (specialist in jongerenmarketing), ProfCore (uitvoerder van industriële productie en logistieke processen) en Perfact Group, dat industriële bedrijven ondersteunt bij het efficiënter en effectiever inrichten van hun productieomgeving.
HET VRAAGSTUK
De procesindustrie is een belangrijke bedrijfstak in Limburg. Mkb-ondernemers in de sector kampen echter met een groot gebrek aan technisch personeel. Dit wordt alleen maar groter doordat jongeren uit onbekendheid niet kiezen voor werk in de procesindustrie. Een ander probleem is dat huidige medewerkers de snelle technologische ontwikkelingen niet kunnen bijbenen. De procesindustrie is momenteel verantwoordelijk voor 46% van het Nederlandse energieverbruik en dat percentage moet omlaag. De komende jaren moet de sector dus veel duurzamer gaan produceren. Vooral oudere procesoperators hebben weinig zicht op hun eigen rol in dit proces. Ook hebben ze moeite met digitalisering.
HET !DEE
Meet the Talents heeft in 2018 een protoype van een escaperoom en een 3D-film gemaakt om studenten en zij-instromers te interesseren voor een baan in de procesindustrie. Op basis daarvan wordt nu een complete, mobiele ‘serious game experience’ ontwikkeld. Deze geeft een realistisch beeld van werken in de procesindustrie en laat zien hoe digitalisering, big data en robotisering daar een rol in spelen. Dat is zowel voor jongeren als voor de huidige procesoperators interessant. Jongeren zien hoe interessant een baan in de procesindustrie in Limburg kan zijn. De procesoperators worden zich bewust van hun eigen rol in het terugdringen van het energieverbruik en maken kennis met de technologische ontwikkelingen die eraan komen.
De ‘serious game experience’ bestaat uit een mobiele escaperoom, drie 3D-films van praktijksituaties en een mobiel mini-living lab. In dit lab kunnen gebruikers via een HoloLens of GoogleGlass ervaren welke technologische vernieuwingen in de procesindustrie voor de deur staan. Via een website, social media en de inzet van influencers geven de partners bekendheid aan het initiatief. De Limburgse Werkgeversvereniging verspreidt de resultaten naar andere regio’s.