Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Niks doen is geen optie

08-06-2020

#Het kan dus wel #Ppskanhet

“Geloof het of niet maar wij zoeken elkaar buiten op. Dat kan hier in de achterhoek, wij hebben gelukkig de ruimte. Je moet toch wat en bovendien ben ik intussen helemaal klaar met al dat online vergaderen!” Gijs Smeman van CIVON is één van de PPS-projectleiders die actief zoekt naar alternatieven om het contact met de stakeholders warm te houden. 


Om te verkennen of het mogelijk is in deze tijd van uitdagingen je doelen dichterbij te brengen organiseerden we in mei een ‘Het kan dus wel sessie’. En wat bleek? Het is niet makkelijk maar het kan. Het kost alleen meer tijd en vergt een behoorlijke dosis creativiteit. Horen hoe anderen dat doen helpt bij het vinden van alternatieven. Daarom volgt een reeks korte ‘Het kan ook anders-webinars’ waarbij we telkens gezamenlijk de antwoorden opsporen op één centraal gestelde vraag. ‘Hoe bereik je je stakeholders?’ was het thema van de online sessie op 4 juni. 


Samengevat zijn dit de voornaamste knelpunten bij het bereiken en mobiliseren van stakeholders:

  • Bedrijven hebben andere prioriteiten;
  • Er zijn nu geen mogelijkheden om een event te organiseren of om je te presenteren op een beurs;
  • Docenten hebben het heel druk met het verzorgen van online onderwijs voor studenten;
  • Onderwijs heeft tijd nodig om te wennen aan de nieuwe situatie. Dat betekent dat met name de challenges even geparkeerd zijn, met vertragingen tot gevolg. Tot op heden heeft het bedrijfsleven daar begrip voor;
  • Onderwijsontwikkeling en samenwerking praktijk stagneert.


Houd contact

Soms biedt beperking juist de mogelijkheid om een sprong voorwaarts te maken. Giny Smits van Lelytalent, een PPS die kwetsbare jongeren op een passende wijze aan een duurzame werkplek helpt: “De betekeniseconomie is bij ons een speerpunt. Onze PPS omvat veertig bedrijven uit vijf branches, met 61 studenten uit het entree-onderwijs waarvan er nu 48 op straat staan door Corona. De huidige situatie heeft een enorme impact maar biedt heel veel kansen, juist omdat de economie platligt. Wij investeren veel in de relatie en daarom zijn we gelijk aan de slag gegaan. We hebben een coronatroostpakket samengesteld en zijn daarmee langs bedrijven gegaan. Dat werd enorm gewaardeerd. Het bezoek vormde het vertrekpunt voor een gesprek met focus op verbinding. Dat kon alleen dankzij de Coronasituatie. Houd contact. Dat zou ik iedereen willen aanraden.”

Andere oplossingen:

  • Wij hebben een website opgezet (www.achterhoekverbindt.nl) waar we met name in het begin van de crisis tips & tricks hebben gedeeld. We hebben zoveel mogelijk vraaggestuurd gewerkt en altijd ondernemers aan het woord gelaten in (in het begin) dagelijkse podcast. We merken nu dat bedrijven weer opstarten en dat we minder bekeken worden. Dat laatste is dus eigenlijk goed nieuws.
  • We bekijken nu samen met de gemeente en enkele bedrijven of we een ruimte kunnen inrichten waar studenten hun opdrachten kunnen uitvoeren, we de PPS en lectoren kunnen ondersteunen en waar bedrijven wekelijks langs kunnen komen. Dat is nu in ontwikkeling.
  • Docenten zijn juist heel blij om even fysiek aanwezig te kunnen zijn. Die nodig ik dus als eerste uit – met goede respons.
  • Kom uit je cocon en blijf communiceren met de buitenwereld. Dat hoeft nu (nog) niet ‘productief’ te zijn. Maar het is in ieder geval constructief: je onderhoudt de relatie en komt zo misschien op nieuwe ideeën en manieren van samenwerking die straks de kern van het nieuwe onderwijs (in de nieuwe werkelijkheid) blijken te zijn.

De sessie leverde een mooie mix op van korte termijn oplossingen. Er is een groeiend besef dat de nieuwe werkvormen die nu met bedrijven ontstaan, wel eens een noodzakelijke en blijvende ontwikkeling kan zijn om straks het beroepsonderwijs uitvoerbaar te houden. Want kleinere groepen blijven voorlopig de norm en daarvoor zijn meer docenten nodig die dan toch vooral uit het werkveld moeten komen enz.  

Wil je deelnemen aan de volgende ‘Het kan ook anders-sessie’? Houdt onze nieuwskanalen in de gaten!

Lees ook