Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Opleiden mbo’ers levert maatschappij veel geld op

26-08-2021

#Mbo-initiatief #Nieuws

Dat het mbo potentie heeft is wel zo’n beetje bekend. Niemand kan zonder een verpleegster, installatiemonteur, bakker of loodgieter. Mbo-instellingen leiden op voor belangrijke beroepen. Alleen krijgen ze niet altijd de maatschappelijke waardering. Mbo-studenten die een startkwalificatie halen, leveren de maatschappij drie keer zoveel op als de kosten van hun studie. Dit blijkt uit onderzoek dat Curio liet uitvoeren.

"Je kunt de meerwaarde van het mbo goed definiëren door te stellen dat wij mensen opleiden voor beroepen die de maatschappij draaiende houden, zoals horecamedewerkers en bagage-afhandelaars", zegt Rob Neutelings, bestuursvoorzitter van Curio in het AD. "Dat is redelijk evident, maar de financiële redenering erachter kende niemand."

Onderzoekers van economisch adviesbureau LPBL hebben hier cijfers opgeplakt. Daaruit komt onder meer naar voren dat een mbo-diploma op niveau 2 ruim 90.000 euro aan maatschappelijke baten met zich meebrengt, bij een investering van nog geen 30.000 euro. Het rendement wordt nog beter zodra het opleidingsniveau stijgt. Op mbo-niveau 3 en 4 komen de maatschappelijke baten zelfs uit op 120.000 euro.  

Een mbo-opleiding leidt niet alleen tot maatschappelijke productiewaarde (die zich vertaalt in een hoger inkomen voor de jongere zelf), maar ook tot een leefbaarder bestaan, en een hogere kwaliteit van leven. Voor de maatschappij leidt het volgen van een mbo-opleiding dus tot een sterke daling in maatschappelijke kosten voor uitkeringen, alternatieve scholing, zorgkosten en veiligheid.

Adnan Tekin, voorzitter MBO Raad: 'MBO’ers zijn door hun opleiding super wendbaar op onze arbeidsmarkt, die nu toch heel kwetsbaar blijkt. Maar mbo’ers zijn vakmensen, geen vacaturevullers die je afhankelijk van de vraag dan weer hier en dan weer daar zou moeten kunnen inzetten. Het is echt zaak om met het bedrijfsleven goed te kijken naar de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt. Die is niet zo maakbaar als vaak wordt voorgesteld.'

'De aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt betekent dat scholen en bedrijven niet alleen elkaars behoefte aangeven en met elkaar overleggen, maar betekent samen wérken. Door samen opleidingsprogramma’s te ontwikkelen. Afspraken maken over de scholing van werknemers. En gezamenlijk faciliteiten neerzetten zodat studenten in aanraking komen met de allerlaatste technieken. Op die manier leid je studenten op die zowél direct aan de slag kunnen, maar ook wendbaar genoeg blijven om in aanpalende sectoren aan de slag te gaan', aldus Pieter Moerman van Katapult.