Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Blog #4 – Learning Communities versnellen innovatie in de maak- en chemische industrie

De coronacrisis heeft de wereld op zijn kop gezet en dwingt ons minstens 1,5 meter afstand van elkaar te houden. Maar hoe steek je dan nog de koppen bij elkaar voor de innovatieve oplossingen die zo hard nodig blijven? Hoe vernieuwen we op de innovatieve vraagstukken van de toekomst, als de crisis de aandacht trekt naar het hier en nu? In deze blogreeks over sociale binding nemen Steven Dhondt van TNO en Human Capital Topsectoren u mee langs de voorbeelden en sectoren waar inspirerende aanpakken ontwikkeld worden. Dit is blog #4 uit de reeks. U vindt alle blogs hier.

Hoe kom je een crisis zoals de coronacrisis door? Dat is in vele gevallen paniekvoetbal: besparen, betalingen uitstellen en hopen op betere tijden. Is het een kwestie van stil zitten als je geschoren wordt? Het voorbeeld van Dimensys, IT & process consulting partner voor ondermeer de maak- en chemische procesindustrie, toont dat een crisis ook een kans is. Zij gingen, samen met Fieldlab Campione, de uitdaging aan om samen met het mbo- en hbo onderwijs Learning Communities op te zetten. 

Hoe innoveer je in een omgeving van enorme installaties waarin veiligheid voor medewerkers centraal staat? Dat is de vraag waar de bedrijven in de topsectoren Chemie en High Tech Systems &  Materials (HTSM) elke dag voor staan. De COVID-19 pandemie toont hoe zowel de inbreng van medewerkers als de binding met scholen belangrijker wordt. 

Kapitaal-intensief = mens-intensief

Juist kapitaalintensieve sectoren hebben baat bij de inbreng van hun medewerkers. Grote installaties kunnen alleen werken als het onderhoud goed is geregeld. Windparken op zee zijn daar een goed voorbeeld van; elke windmolen moet elke twee weken worden gecontroleerd door een onderhoudsmonteur. Onderhoud is een belangrijk innovatiegebied, zowel voor windparken als voor de chemische industrie. Onderhoud is ook kostbaar en daarom vragen bedrijven zich af hoe zij door innovatie de kosten tot nul kunnen reduceren. Preventief en prescriptief onderhoud is daarvoor de oplossing. Stel je voor dat je perfect weet wanneer een onderdeel zal falen of dat je bij elk onderdeel kunt meten hoe het ervoor staat. Als je vervolgens die onderdelen automatisch kunt vervangen, dan ligt het voor de hand dat de onderhoudskosten een heel stuk lager worden. In de ruimtevaart is dit al realiteit bij het onderhoud van satellieten, omdat het niet mogelijk is om technici voor onderhoud de ruimte in te sturen. De chemische en HTSM-bedrijven wensen zo’n toekomstbeeld voor het onderhoud. 

Innovatiegat

Innoveren is gewoon een kwestie van uitvoeren, toch? In de praktijk valt dat tegen. Veel bedrijven uit de sector zijn huiverig om te investeren in nieuwe onderhoudsconcepten. Zo’n nieuw concept is bijvoorbeeld het koppelen van sensoriek data op installaties aan hun ERP-systemen, de besturingssystemen van bedrijven. Als de sensoren hun gegevens automatisch delen met het inkoopproces, dan zou dat bedrijven heel wat onnodige kosten kunnen schelen. 

Binnen  de Topsector chemie is de handschoen opgepakt om dit innovatiegat te dichten. Het fieldlab Campione van World Class Maintenance zorgt voor de noodzakelijke samenwerking tussen partijen om te innoveren. De oplossing blijkt te liggen in het aanhalen van de relaties met het MBO- en HBO-onderwijs. Juist een sterkere binding tussen bedrijven en scholen leidt tot ruimte om te experimenteren. Een bedrijf als Dimensys greep de kans aan om met het fieldlab Campione de samenwerking op te tuigen en te gaan innoveren. MBO- en HBO-studenten werken nu samen met developers van Dimensys om sensoriek data op chemische installaties bruikbaar te maken voor ERP-systemen. De eerste proefopstellingen laten zien dat de systemen met elkaar kunnen samenwerken. Met de data over het proces kan de onderhoudsmedewerker de meeste taken nu op afstand uitvoeren. Dit is veiliger voor de medewerker en daarnaast helpt het werken op afstand om het onderhoud COVID-19-proof uit te voeren. De oplossing van de studenten met Dimensys is daardoor juist nu extra belangrijk voor de sector. Bovendien kan een medewerker op afstand meerdere installaties bewaken, wat helpt om het personeelstekort te verminderen. 

Fieldlab Campione

De sociale context van het fieldlab is een trigger voor innovaties. Juist de discussie tussen studenten onderling, en tussen studenten en medewerkers in bedrijven helpt enorm om vernieuwing in preventief onderhoud en smart maintenance voor elkaar te krijgen. Het fieldlab Campione en andere fieldlabs van World Class Maintenance maken nu de sprong naar skillslabs en Learning Communities. In die Learning Communities kunnen medewerkers, zowel ervaren medewerkers als pas opgeleide medewerkers, samen hun kennis ontwikkelen. Het fieldlab Campione ziet nog meer toepassingen van digitale technologieën om het onderhoud van de toekomst voor elkaar te krijgen. Samenwerking van studenten met medewerkers uit bedrijven is daarvoor cruciaal.

Laat je inspireren door de voorbeelden op www.humancapitaltopsectoren.nl/sociale-binding.
En deel met ons vooral ook die creatieve oplossingen die jij tegen bent gekomen of hebt ontwikkeld!

Steven Dhondt