Studiereis Finland voor entreeonderwijs

30-03-2018

Ontmoeting Internationaal

In maart 2018 is een groep docenten, projectleiders en beleidsmedewerkers op reis geweest naar Finland om te kijken hoe daar het entreeonderwijs wordt vormgegeven.
In het onderstaande verslag vind je het dagprogramma, deelnemers en lessons learned. In een notendom:

Bedrijfsleven

  • Effectieve(re) interne) samenwerking vanuit school richting bedrijven 
  • Accountmanagement 
  • Contracten/ afspraken met bedrijven m.b.t. afname stages (op alle niveau’s) 
  • Intensievere stagebegeleiding 
  • Banenmarkt 

Flexibiliteit en ontschotting

  • Middenschool discussie (“niet te vroeg in hokjes plaatsen/ categoriseren”) 
  • Modulair onderwijs en mogelijkheid van stapelen
  • Meer gebruik van maken van elders verworven competenties (EVC’s)

Financiering onderwijs 

  • Geen onderscheid initieel bekostigd onderwijs en niet bekostigd volwassen educatie
  • Scholen in Finland ontvangen 1 licentie voor aanbod van beide typen onderwijs 
  • Geen strikte scheiding tussen publieke en private financiering  

Rol van de gemeente 

Oriëntatie op diploma en startkwalificatie in Nederland versus focus op werk en arbeid in Finland 

  • Beeld en perspectief na diplomaring moet inzichtelijker worden gemaakt 
  • Volgen van studenten ook na diplomaring (“tracer-studies”) 

Inclusief onderwijssysteem in Finland

  • Zelfbewust 
  • Waarde gedreven 
  • Gezamenlijke maatschappelijke opdracht
  • Uitstraling van gevoel van “we laten je niet vallen”  
     

Individueel competentie plan

  • Individuele studietrajecten 
  • Verantwoordelijkheid op het niveau van de student 
  • Differentiatie en maatwerk op basis van individueel competentieplan 

Kwalificaties en competenties van docenten 

  • Welke rol heeft docent? 
  • Wat heeft docent nodig?  

Trots op eigen onderwijs in Nederland en dit ook meer uitstralen naar buiten toe 

  • Van praten over naar doen (ambities in de praktijk brengen) 
  • Niet alleen vragen vanuit bedrijven wat zij nodig hebben maar ook vanuit scholen aan bedrijven aangegeven welke competenties er benodigd zijn 

In Finland bestaat een holistische visie op Leven Lang Leren 

  • Iedere student, school en overige stakeholders hebben een plek in deze visie 
  • Infrastructuur voor inclusieve samenleving benodigd

Klik hier om het verslag van de studiereis te downloaden.

Deel op Facebook Deel op Twitter Deel op LinkedIn Deel via WhatsApp

Laat een reactie achter