Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

‘Zeg altijd ja tegen mkb’: CHILL

21-07-2020

Pps-activiteiten #Mkb #Chemie #Centres of expertise #Infrastructuur #Artikel

Cyriel Mentink is directeur Operatie, Business en Development van Chemelot Innovation and Learning Labs (CHILL). 

Welke waarde bieden jullie voor het mkb? 
“We helpen mkb’ers in het chemisch domein met technische innovatie. Dat doen we vooral in de vorm van contractonderzoek voor bedrijven: uitgevoerd door studenten, met een ervaren medewerker van ons erbij. Sommige bedrijven komen met een gerichte vraag, met andere gaan we samen op onderzoek uit.” 

Laagdrempelige R&D? 
“Ja, zo zijn we tien jaar geleden begonnen, en nog steeds is dat 80 procent van wat we doen. Maar daarnaast bieden we steeds meer brede ondersteuning, want een technisch probleem heeft vaak een niet-technische oorzaak. En mkb’ers hebben zoveel moeite om toegang te krijgen tot kennis en kunde dat wij eigenlijk altijd ‘ja’ willen zeggen. Daarbij schakelen we wel andere netwerkpartijen in.” 

Hoe bereiken jullie als PPS de juiste mkb’ers? 
“Met de juiste business developers. Een van onze business developers komt van Chemelot, die kent hier iedereen. We hebben ook iemand vanuit het ROC, die een enorm groot netwerk in het mkb meebracht. Daarnaast zitten in onze netwerken consultants uit andere sectoren. Die signaleren dingen die voor ons interessant zijn, en andersom.” 

Welke mkb-bedrijven kunnen terecht bij CHILL? 
“Een- of tweepitters, bedrijven van 30 man, maar ook van 150 man. Je moet je doelgroep niet te zeer inkaderen. Wij worden geregeld verrast door atypische bedrijven die zonder met hun ogen te knipperen forse bedragen neertellen voor onderzoek in ons lab. Terwijl wij die bedrijven zelf nooit gevonden zouden hebben.” 

Hoe bouwen jullie een duurzame relatie op met een mkb-bedrijf? 
“Dat begint vaak met een ad hoc-project. We hebben drie business developers die zorgen dat bedrijven bij ons binnenkomen. Letterlijk: ze moeten het ervaren. Soms wil een bedrijf eerst alleen onze faciliteiten gebruiken. Dat vinden we goed, want dan zien ze vanzelf de meerwaarde van onze studenten: bij ons krijg je er met een beetje aansturing veel slimme handjes bij. Heeft een bedrijf nog geen R&D, dan is het ook belangrijk dat ze op locatie komen, vanwege de mindset: wat betekent research voor een bedrijf? Vaak kun je het beste maar gewoon met iets beginnen en dan verder bouwen. Vertrouwen moet groeien. Sommige van onze intensieve partnerships zijn begonnen met het testen van één sample.” 

Wat is het lastigst? 
“Flexibel zijn is heel tijdsintensief. Wij deden eerst alles op maatwerk- en offertebasis. Fijn voor de klant, maar veel werk voor ons, en er kwam steeds toch een soort standaardaanbod uit. Nu bieden we vier vastomlijnde pakketten aan waarmee we tachtig, negentig procent van de vragen afdekken. Bedrijven vinden dat wel makkelijk. Willen ze toch maatwerk, dan kan dat; het is alleen duurder.” 

Wat is jullie X-factor? 
“Dat we op een industrieel park zitten in een mooi gebouw met spiksplinternieuwe laboratoria. Mkb’ers zien bij ons apparatuur die ze zelf zouden willen hebben. In een bedrijfsmatige setting is de dynamiek ook anders. De perceptie ‘het is gratis, want er zijn studenten bij betrokken’ is weg.” 

Hoe zien jullie de toekomst? 
“Onze regio heeft als ambitie om uit te groeien tot European Circular Hub. Wij vormen hierin de spil tussen onderwijs en bedrijfsleven, doordat we zorgen voor voldoende en goed opgeleide mensen. Trefwoorden zijn flexibel, adaptief en een leven lang ontwikkelen.” 

Tip 
“Neem eens met een bus vol mkb’ers uit je netwerk mee naar een vakbeurs. Kun je in de bus mooi bijpraten.” 

Chemelot Innovation and Learning Labs (CHILL
Belangrijkste partners: SABIC, DSM, VISTA College, Zuyd Hogeschool, Maastricht University 
Sector: chemie 
Startjaar: 2011 
Doelgroep binnen mkb: bedrijven met R&D-behoefte 
Bereik: 150 opdrachtgevers per jaar, 80% mkb, vooral bedrijven met 50-150 medewerkers 
Aanbod: R&D-trajecten uitgevoerd binnen Communities for Development in state-of-the-art laboratoriumvoorzieningen 
Samenwerkingsmodel voor bedrijven: driejarige partnerships (platina, goud, zilver, brons) met een vastomlijnd dienstenpakket tegen een vaste prijs; daarnaast maatwerk tegen een hogere prijs 
Bijzonder: nr. 7 in top 20 van pps’en met meeste partnerbedrijven. 

www.chillabs.com/

Dit portret is onderdeel van een reeks portretten van publiek private samenwerkingen (pps) die koploper zijn in het bereiken van én bovendien meerwaarde bieden voor mkb-bedrijven. Het mkb is de groeimotor van de Nederlandse economie. Van de ruim 10.000 partners van pps is 80% mkb. Tegelijkertijd werkt het overgrote deel ervan (96%) nog helemaal niet samen met het onderwijs. Dat is een gemiste kans, omdat door samen te werken zoveel - letterlijke en figuurlijke - winst valt te behalen. Deze kleine(re) bedrijven moeten het juist hebben van samenwerking om hun personeelsbestand up to date te houden en nieuw talent aan trekken en te behouden. Of bijvoorbeeld te profiteren van innovaties op het gebied van duurzaamheid en digitalisering. Want als klein bedrijf kun je dat niet allemaal zelf organiseren. Daarom werkt Katapult in 2020 en 2021, in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, aan het actiever betrekken van mkb-bedrijven bij een voor hen relevante pps. Om als pps te leren hoe je het mkb het beste kunt bereiken en bedienen hebben we de koplopers naar hun ervaringen gevraagd.