Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Programma

Deze training bestaat uit 6 online sessies van 1,5 uur en 1 salestraining van 2 uur die op locatie gegeven zal worden.

Hieronder vind je de thema’s en doelen van de sessies. Tegelijkertijd willen we ook inspelen op de behoefte van de deelnemers. De input en feedback zullen we gedurende de hele training meenemen en waar mogelijk implementeren in de training.

In elke sessie komen onderstaande onderdelen aan bod:

  • Masterclass over het thema (theorie, tips en tricks)
  • Een praktijkvoorbeeld 
  • Praktische opdrachten
  • Tips en feedback van je peers

Katapult verzorgt deze sessies samen met Joost Reimert en Ellen Spithoven van Preneurz. Hun geleerde lessen in het samenwerken met MKB, zowel via Preneurz als vanuit hun rol als projectleiders van de digitale en circulaire werkplaats in Amsterdam zullen ze in deze sessies delen.

Vanwege de opbouw van de reeks heeft het de meeste waarde om aan alle sessies deel te nemen, maar dit is geen voorwaarde.

Sessie 1:  Startsessie

  • Uitleg over de voordelen en kansen van het betrekken van het MKB bij publiek-private samenwerkingen (PPS) en de rol die het MKB speelt in de economie.
  • Wat zijn  de specifieke uitdagingen die onderwijsinstelling ervaren bij het betrekken van het MKB bij PPS.
  • Identificatie en analyse van de barrières die het MKB weerhouden om deel te nemen aan PPS.
  • Delen van succesverhalen van PPS-en tussen onderwijsinstellingen en het MKB.

Sessie 2: Doelgroep

  • Hoe kom je erachter wie je doelgroep is? 
  • Stakeholdermanagement van succesvolle PPS.

Sessie 3: Aanbod

  • Inzicht in typen aanbod relevant voor mkb adv concrete voorbeelden. Helderheid over welk bestaand aanbod je (in potentie) al voor mkb hebt.

Sessie 4: Communicatie

  • Identificatie van de specifieke kenmerken van het MKB en hun behoeften.
  • Verkenning van verschillende benaderingen, waaronder koude en warme acquisitie, om het MKB effectief te bereiken.
  • Kanalen en strategieën voor communicatie.
  • Relatie management met het MKB.
  • Mkb contentcreatie, wat is heldere taal? Best practices en tips van wat werkt en wat niet. Denk aan handleidingen, stappenplannen of checklists.

Sessie 5: Salestraining (fysiek)

  • Inzicht in de salescyclus.
  • Voorbereidingstechnieken voor gesprekken met potentiële MKB-partners.
  • Identificatie van ideale klantprofielen en het ontwikkelen van gerichte benaderingsstrategieën.
  • Omgaan met tegenargumenten en rode vlaggen die kunnen optreden tijdens het verkoopproces.
  • Praktijkoefeningen en rollenspellen om verkoopgesprekken met het MKB te oefenen.

Sessie 6: Optimalisatie van processen

  • Bespreking van efficiënte en effectieve methoden om bedrijfsprocessen te organiseren en stroomlijnen.
  • Identificatie van knelpunten en inefficiënties in de huidige processen en het aanbieden van strategieën voor verbetering.
  • Richtlijnen voor het implementeren van digitale tools en technologieën om processen te automatiseren en de productiviteit te verhogen.
  • Aandacht voor projectplanning, resourcebeheer en risicobeoordeling om de succesvolle uitvoering van projecten te waarborgen.

Sessie 7: Netwerk & communitybuilding

  • Opbouwen van netwerken en het creëren van een community van MKB-partners.
  • Hoe maak je oud deelnemers tot ambassadeurs voor jouw project. 
  • Bespreking van de voordelen van het opbouwen van langdurige relaties en het faciliteren van kennisuitwisseling.
  • Identificatie van mogelijkheden voor netwerkevenementen, workshops en gezamenlijke initiatieven.