Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

MKB Digiwerkplaats Haaglanden – docent Jelle Hijlarides

Studenten die de minor MKB Innovatie Adviseur op de Haagse Hogeschool kiezen, voeren een adviesopdracht uit voor een mkb-bedrijf bij de MKB Digiwerkplaats voor de regio Haaglanden. Jelle Hijlarides is docent en coach bij de hogeschool en begeleidt studenten tijdens dit adviestraject. Hij deelt zijn enthousiasme voor de werkplaatsopdrachten: “Het is een échte win-win: studenten passen kennis in de praktijk toe, mkb’ers worden door de brede blik van deze studenten nogal eens op blinde vlekken gewezen!”

Bij de minor mkb adviseur bekijken studenten vraagstukken vanuit een brede blik. En die nemen ze mee naar hun werkplaatsopdracht voor een mkb’er. Waar studenten deze ondernemers bij digitale werkplaatsen vaak met één specifiek vraagstuk helpen op het gebied van bijvoorbeeld marketing, automatisering, of big data, kijken de studenten van Jelle juist met een brede blik.


Docent Jelle Hijlarides van de Haagse Hogeschool

Docent Jelle: “Via een digiscan lichten mijn studenten op acht gebieden de activiteiten van een mkb-bedrijf door, van klantenwerving tot aan het gebruik van big data. Hieruit volgen aandachtsgebieden, waar de student zich vervolgens in afstemming met de mkb’er op toespitst in het adviesrapport dat later wordt opgeleverd.”

Voor de student van de minor ligt de waarde van een werkplaatsopdracht volgens Jelle met name in het kunnen toepassen van geleerde theorie in de praktijk.

Jelle: “Tijdens de minor kruip je in de rol en huid van een echte adviseur. Dit houdt in dat je verder kijkt dan een specifieke vraag die een klant heeft. Er zit vaak ook een vraag achter de vraag. Door de brede blik van de student geeft deze gedegen advies. Ook over ‘blinde vlekken’ bij een ondernemer, over zaken waar nooit eerder aan is gedacht. Met het vormgeven van zo’n adviestraject doet een student bij een werkplaats direct een eerste ervaring op.”

Ook de onderwijswaarde van de minor inclusief praktijkopdracht bij de werkplaats is breed. De minor duurt tien weken, en daarbinnen gaat de student met meer dan alleen de adviesopdracht bij MKB Digiwerkplaats aan de slag. Ook volgt de student gastcolleges over organisatie-en procesanalyse, en over innovatietrends voor het mkb en wordt er – onder andere door Jelle zelf – een stukje soft skills zoals het goed voorbereiden van meetings, consultancyvaardigheden, samenwerken met andere studenten en een ondernemer met een vaak overvolle agenda – getraind, zodat de student optimaal wordt voorbereid op het beroep van mkb adviseur.


Docent Jelle aan het werk in de Dutch Innovation Factory in Zoetermeer, waar ook de MKB Digiwerkplaats gevestigd zit

En die onderwijswaarde, die is er eigenlijk niet alleen voor de student, vertelt Jelle, maar óók voor de mkb-ondernemer zelf.

Docent Jelle: “De voor de hand liggende win voor de mkb'er, is dat de student deze helpt digitaliseren, en dat is vaak iets waar de ondernemer in de dagelijkse bedrijfsvoering van profiteert. Maar ook voor de mkb'er zelf zit er een stukje onderwijswaarde. Zo zijn er ondernemers die in hun dagelijkse werk zich niet voldoende bewust zijn van het belang van cybersecurity. Maar er door de scan van één van mijn studenten toch mee aan de slag gaan. De wereld digitaliseert en je moet er niet aan denken dat je als ondernemer niets meer kunt omdat je onvoorbereid bent als er plots een server uitvalt. Daar ligt ook een stuk van de onderwijswaarde voor de maatschappij!

Jelle merkt dat zijn studenten de praktijkopdracht bij MKB Digiwerkplaats echt waarderen. Veel ondernemers nemen de uitgebrachte adviezen echt ter harte, vertelt Jelle, en dat motiveert studenten enorm.