Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Integrale aanpak

Een integrale aanpak van leren, werken en innoveren heeft het meeste effect. Publiek-private samenwerkingsvormen bieden voor alle deelnemende partijen voordelen; in het bijzonder toegang tot kennis, contacten en faciliteiten. In een netwerk circuleert kennis sneller, worden opleidingen en bijscholingen effectiever en leidt kennisontwikkeling tot concrete oplossingen die door bedrijven geïmplementeerd kunnen worden. State-of-the art infrastructuur (apparatuur, machines) en bijbehorende expertise (mensen) bieden een contextrijke omgeving voor leren, werken en innoveren. 

Samenwerking tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en onderzoeksinstituten leidt to meer samenhang tussen innovaties in bedrijven, kennisontwikkeling door onderzoeksinstituten, opleiding van studenten en bijscholing van werkenden (leven lang ontwikkelen). Door werken, leren en innoveren met elkaar te verbinden circuleert kennis sneller en worden opleidingen en bijscholingen effectiever. Zo ontstaat er een dynamische, flexibele beroepsbevolking die beter inzetbaar is voor beter en uitdagender werk.

Er bestaan diverse vormen: Centres of expertise (CoE), Centra voor innovatief vakmanschap (CIV), Learning Communities, Field Labs, Digitale Werkplaatsen, zijn allemaal vormen van publiek-private samenwerking (PPS) waarin innovatieve professionals worden opgeleid en waar gewerkt wordt aan uitdagingen in de beroepspraktijk en maatschappij. De termen die gebruikt worden voor de verschillende samenwerkingsvormen zijn niet heel strikt afgebakend. Vaak hebben deelnemende partijen een specifieke voorkeur in verband met de herkenbaarheid. Zo wordt de term Technohub bijvoorbeeld vooral gebruikt in het MBO en Centres of Expertise in het HBO. Ook is de diversiteit binnen elke categorie erg groot. In dit artikel proberen we enige ordening aan te brengen tussen al deze verschillende concepten. 

State-of-the art infrastructuur (apparatuur, machines) en bijbehorende expertise (mensen) biedt een contextrijke omgeving voor leren, werken en innoveren. Het dient vaak als randvoorwaarde voor andere activiteiten, denk bijvoorbeeld aan nieuwe onderwijsvormen, innovatie van de beroepspraktijk, leven lang ontwikkelen etc. Er zijn verschillende manieren waarop deze infrastructuur vormgegeven kan worden: van alles centraal op één locatie (campus) tot een volledig gedistribueerd model. Er zijn ook grote verschillen in investeringsbehoefte; van vaak behoorlijk kapitaalintensief in de techniek, tot lichtere infrastructuren in bijvoorbeeld de zorg. Meer informatie.

Voorbeelden

TechForFuture is het expertisecentrum van Saxion en Windesheim met de focus op praktijkonderzoek binnen de sector Hightech Systemen & Materialen (HTSM). Het doel van TechForFuture is samen met hightech bedrijven nieuwe kansen creëren en daarmee de innovatiekracht vergroten.
Delta Platform is een samenwerkingsverband van 11 hogescholen dat praktijkgericht onderzoek stimuleert met focus op maatschappelijke uitdagingen rondom waterkwaliteit, waterbeschikbaarheid en waterveiligheid. Het platform vormt consortia rond water gerelateerde vraagstukken. De nieuwe inzichten en kennis vloeien direct terug in het onderwijs.
CoE Healthy Ageing: De Hanzehogeschool Groningen draagt bij aan meer gezonde jaren voor de inwoners in de noordelijke regio door te werken aan kansengelijkheid & participatie, kwetsbaarheid & passende zorg en gezonde leefstijl & leefomgeving. Door onderzoek op basis van vragen uit de praktijk ontwikkelen wordt kennis ontwikkeld en overgedragen op (toekomstige) professionals via onderwijs en via leernetwerken.
Een succesvol praktijkvoorbeeld is De Duurzaamheidsfabriek.
De Duurzaamheidsfabriek biedt ruimte aan innoveren en een leven lang ontwikkelen. Bedrijven uit de regio en daarbuiten zijn nauw betrokken en maken gebruik van de faciliteiten om hun medewerkers op te leiden, voor kennisdeling en ontmoeting en als inspirerende setting voor hun innovatieve projecten. Intensieve samenwerking met het onderwijs zorgt voor borging van nieuwe kennis en voor een nieuwe generatie professionals die klaar staat om invulling te geven aan de banen van vandaag én morgen.
TechnoHub Woerden is een fysieke technische onderwijsruimte waar de mogelijkheid wordt geboden aan leerlingen, studenten en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt om deze enthousiast te krijgen voor technische beroepen. Hierdoor ontstaat er een verbinding tussen het onderwijs en het technisch bedrijfsleven. 
Smart Industry fieldlabs zijn fysieke testlocaties waar verschillende partijen samenwerken om nieuwe technologieën te ontwikkelen, testen, leren implementeren en opschalen voor commerciële toepassingen.