Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Inspiratie: project Responsible Applied AI

Pps-activiteiten #Samenwerken #Topsectoren #Artikel

“De rol van de hogescholen in onze zes learning communities is onderzoekend, maar vooral ook activerend” - Myrna van de Water, Kwartiermaker Applied AI Learning Communities

Hoe kun je in Learning communities met partners een uitdaging oppakken waarin de toepassing van Artificial Intelligence (AI) een sleutelrol speelt? Zes hogescholen in verschillende regio’s door heel Nederland onderzoeken dit, op basis van thema’s die binnen de regionale AI-hubs spelen.

Myrna van de Water is Kwartiermaker Applied AI Learning communities: “Met een kickstart-project vanuit de Nederlandse AI Coalitie onderzoeken de hogescholen samen met early adaptors uit het mkb en publieke organisaties, inclusief overheden, hoe zij een uitdaging kunnen oppakken. Bijvoorbeeld de energietransitie in de gebouwde omgeving. De deelnemers aan de zes Learning communities passen AI toe om hun specifieke challenge, die tot stand is gekomen in de Learning communities, in een Quintriple Helix samenwerking op te pakken. Door middel van co-creatiesessies hebben de onderzoekers, studenten, publieke partijen en het mkb in de Learning community de thema’s verkend en daaruit komt de vraagarticulatie.”

Op zoek naar gemene delers
Van de Water: “Vanuit Platform PRIO, het overkoepelende platform voor ICT-lectoren, onderzoeken zes samenwerkende hogescholen welke gemene delers zij zien bij de toepassing van AI. Gemene delers zoals bepaalde actoren, randvoorwaarden en instrumenten, maar ook hoe AI op een verantwoorde manier ingezet kan worden. Met als doel samen te ontdekken hoe je een dergelijke Learning community opzet. Wat zijn succesfactoren en hoe bruikbaar zijn diverse modellen voor Learning communities in de praktijk?”

Leren op basis van frequente intervisie
Van de Water: “Met de zes Learning communities hebben we onder mijn regie frequent intervisie. Daarvoor zijn coördinatoren en lectoren benoemd. We bespreken de voortgang, leerpunten en opbrengsten van de Learning communities en zoeken naar de gemeenschappelijke deler bij de toepassing van AI in relatie tot hun thema’s. Hoe beïnvloedt AI eigenlijk de gekozen werkvorm en methodiek in een specifieke Learning community?” Het doel is om vanuit de ervaringen breed inzetbare praktische tools, instrumenten, onderwijs en trainingen te ontwikkelen.

Concrete opbrengsten
De rol van de hogescholen is in de ogen van Van de Water zowel onderzoekend als adviserend: “Maar vooral ook activerend. Deze Learning communities hebben een jaar de tijd. En nu, na een halfjaar, zie ik al opbrengsten. Bijvoorbeeld nieuwe trainingsmodules voor werknemers die inmiddels zijn gestart. We bedenken dus praktische werkvormen om van vraagarticulatie naar challenges in de zes learning communities te komen. De deelnemers ervaren het als stimulerend om daarbij aan concrete thematische vraagstukken te kunnen werken.”

Tips & learnings

• De rol van programma community manager als verbinder is voor een Learning community essentieel.
• Een Learning community kent een ideale grootte van 10 tot 15 praktijkpartners, in een mix van mbk en publiek-privaat.
• Bedenk concrete samenwerkingsvormen om van vraagarticulatie naar challenges te komen.
• Een Learning community is altijd gebaseerd op maatwerk