Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Taken en processen beter in kaart

Multidisciplinair ontwerpbureau Studio Harm Hasenaar groeide in vier jaar tijd uit van een tweepersoons onderneming naar een bedrijf met vijf medewerkers. En met die groei nam ook de behoefte aan HR-ondersteuning toe. “Dan merk je dat het aansturen en organiseren van de projecten niet meer zo eenvoudig is als je maar met z'n tweeën bent." Harm Hasenaar legt uit hoe een SLIM-subsidie het overzicht bracht.

“Tijdens mijn studie architectuur vond ik al dat sommige gebouwen niet logisch waren ingericht. En als je iets wilt verbeteren in de wereld, dan moet je het zelf gaan doen; zo ben ik in 1999 begonnen met mijn bedrijf. We doen meer dan alleen architectuur: bijvoorbeeld ook visuele communicatie. Die ontwerpdisciplines moeten goed op elkaar aansluiten. Ik heb het bedrijf lange tijd met maar één collega gerund, maar sinds vier jaar zijn we uitgegroeid naar vijf personeelsleden. Dan merk je dat het aansturen en organiseren van de projecten niet meer zo eenvoudig is als je maar met z'n tweeën bent.

Dit was de reden dat we coaching en adviesbureau Brilliant Work hebben ingeschakeld. Ik wilde de taken binnen het bedrijf meer verdelen en de processen beter in kaart brengen. En Lizanne Jakobs vertelde mij dat hiervoor de SLIM-subsidie beschikbaar was. Het voelde voor mij alsof dit het juiste moment was om hiermee aan de slag te gaan, omdat we nu nog in de beginfase van die groei zitten. Als je daar te lang mee wacht, werk je in vaste patronen waar je moeilijk meer in verandert."

Hulp van twee coaches binnen dezelfde subsidie

Studio Harm Hasenaar krijgt momenteel coaching van Marco Gorselink en Martine Pauw. “Marco helpt ons vooral met de missie en visie. Martine helpt ons bij HR-zaken, zoals de taken van onze medewerkers. We willen dat iedereen precies weet wat zijn of haar verantwoordelijkheden zijn, zodat iedereen op de hoogte is. Op die manier kun je makkelijker elkaars taken overnemen. Marco let echt op wat het meest efficiënt is, en Martine helpt weer bij de structuur in de werkwijze.
 
Zelf heb ik van Martine geleerd dat ik gewoon de baas blijf, ondanks dat ik graag wil dat iedereen gelijkwaardig is. Ik wil dat iedereen het leuk vindt, maar dat kan niet altijd. Ik ben ook niet echt thuis in HR-zaken, zoals hoe je bijvoorbeeld met je personeel omgaat. Martine is heel vakkundig en heeft veel praktijkervaring."

Het openbreken van je werkwijze kan een verademing zijn

"In het begin vond ik het coachen wel even wennen, vooral omdat je na al die jaren een beetje vastzit in de werkwijze zoals je het altijd al doet. Dat zal iedereen wel herkennen. Juist het openbreken van die werkwijze en bekijken hoe het mogelijk anders en zelfs beter kan werken, is uiteraard een verademing. Soms lijkt het een open deur, maar iemand moet het je even goed vertellen. Dat is tot nu toe aardig gelukt.

Het aanvragen van de subsidie vond ik best lastig. Lizanne heeft voor ons alles heel goed voorbereid, waardoor het veel makkelijker was om die SLIM-subsidie te krijgen. Ik ben daar heel erg blij mee, want het heeft ons tot nu toe al heel veel opgeleverd. En aangezien het grotendeels gesubsidieerd is, helpt dat zeker, want alles bij elkaar is het veel geld. Als je dat als klein bedrijf moet betalen zonder subsidie, kan dat misschien wel te veel zijn, terwijl het je wel verder helpt."

Op de goede weg

“Nu is het zo dat onze klanten onze ambassadeurs zijn. Als wij goed werk leveren, krijgen we hele goede mond-tot-mondreclame. We willen nu gaan kijken of we op marketinggebied iets kunnen doen met vindbaarheid en zichtbaarheid. Over vijf jaar willen we echt een begrip zijn binnen ons vakgebied, waardoor mensen ons vanzelf weten te vinden. Dus als we ons bedrijf intern verder verbeteren, dan wordt de kwaliteit nog beter dan hij nu al is en zullen de klanten ons vanzelf terugvragen of aan anderen adviseren als zijnde ‘je moet Studio Harm Hasenaar eens bellen, want die kunnen dit'.”

foto: Gerke de Hoef