Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

De digitale timmerfabriek

SLIM-project in het kort

  • Het bevorderen van de leercultuur (LLO) van vier samenwerkende bedrijven in de timmerbranche
  • Het inrichten van een uitgebreide digitale leeromgeving

Wie?

Vier ondernemingen uit de timmerindustrie hebben zich verenigd in een samenwerkingsverband: Veerman De Rijp B.V. uit De Rijp (Noord-Holland), onder meer gespecialiseerd in de productie van maatwerk houten kozijnen, ramen, deuren en trappen; Timmerfabriek de Mol B.V. uit Heinkenszand (Zeeland) die met duurzaam geproduceerd hout kozijnen, ramen en deuren vervaardigt; De Lange Houttechniek B.V. uit Nieuwveen ( Zuid-Holland) producent van houten kozijnen, ramen, deuren en prefab gevelelementen; en Machinale Houtbewerking Bronkhorst B.V. uit Elspeet (Gelderland) dat kozijnen, trappen en gevelelementen op maat maakt voor nieuwbouw, verbouw, renovatie en restauratie.

Waarom?

Het initiatief richt zich op het gezamenlijk stimuleren en bevorderen van de leercultuur binnen deze timmerfabrieken waardoor de medewerkers zich een leven lang kunnen ontwikkelen (LLO). De uitdaging waar de partnerbedrijven vooral mee te maken hebben, is de overbrugging van een skills gap: een kennis- en bekwaamheidskloof tussen de huidige competenties van hun medewerkers en de competenties die deze medewerkers in de toekomst nodig hebben, met name op het gebied van digitalisering, technologisering en verduurzaming. Daarbij moeten die medewerkers leren om vaker out of the box te denken en daarin meer zelfsturend te worden en te werken.

Wat?

De samenwerkende timmerbedrijven willen - onder de overkoepelende noemer van ‘De digitale timmerfabriek’ - de volgende stappen zetten om hun doel te bereiken:
•    Het samen ontwikkelen van een blended modulair leerprogramma ‘op het gebied van digitaal werken, technologiegebruik en -toepassingen en duurzaam produceren en bouwen met activiteiten voor de medewerkers in de werkomgevingen van de deelnemers;
•    Het samen ontwikkelen van een kennis- en leerportaal, inclusief een app;
•    Het samen ontwikkelen van een leer-community academy in een online omgeving;
•    Het ontwikkelen van een gezamenlijk ‘leer-verbeterteam’ van de deelnemers die de methode en de activiteiten op het gebied van leren en werken met digitalisering, technologisering en verduurzaming in de leer-werkomgevingen invoeren en borgen.