Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Slimmere zorg op zak

SLIM-project in het kort

  • Het stimuleren van de leercultuur met behulp van een digitale leerrijke omgeving voor de werknemers in de zorg
  • De ontwikkeling van een leerplatform dat zelfreflectie en feedback combineert in gepersonaliseerde leermodules en zo obstakels wegneemt voor een Leven Lang Leren

Wie?

Bij het project zijn twee private zorgpartijen betrokken, te weten Mantelaar en Kloek. Penvoerder Mantelaar zet zorgstudenten in als mantelzorger en biedt hun een entree naar de zorgmarkt. Kloek biedt ouderenzorg en dementiezorg. Het project bereikt in totaal 520 medewerkers. Voor verdere uitrol van het project worden de brancheorganisaties SPOT en AMVN ingeschakeld.

Waarom?

Minister Helder (Langdurige Zorg en Sport) gaf het al aan: ‘Het momentum voor innovatie in de zorg is nu.’ De zorgvraag loopt op, de wachtlijsten groeien, de werkdruk stijgt. Deze marktomstandigheden, gecombineerd met technologische ontwikkelingen, zijn van grote invloed op de aard en inhoud van de werkzaamheden. Van medewerkers wordt meer gevraagd, zij moeten mee veranderen. Daarom zet het samenwerkingsverband in op het structureel vormgeven en verankeren van leren en ontwikkelen van hun werknemers in een leerrijke werkomgeving, die gebaseerd is op de wensen van medewerkers en bewoners.

Wat?

De introductie van een gepersonaliseerd leerplatform maakt door korte leeractiviteiten het opnemen van kennis laagdrempelig; denk daarbij aan kennis over de wet Zorg en Dwang, over dementie en zorgtechnologie. Dat sluit goed aan op de hoge werkdruk in de zorg. Het leerplatform is een krachtig instrument voor zowel de professionele ontwikkeling van werknemers als voor het verschaffen van de juiste informatie over aanpassingen in het werkproces. De microlearning-applicatie wordt uitgebreid met leermodules voor werkplekondersteuning en het aanbieden van leermiddelen aan professionals. Deze leermodules worden met zorgprofessionals ingericht in een co-creatietraject. Uiteindelijk leidt de implementatie van het leerplatform tot een betere toegankelijkheid tot scholing, tot het bevorderen van zelfredzaamheid en regie voor langer thuis wonen en verlaging van de kosten van de zorgvraag.