Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Twentse Logistic Learning Community

SLIM-project in het kort

  • Een leercultuur activeren in de logistieke sector van de regio Twente

  • Het inrichten van een digitale leeromgeving die de sector hierin faciliteert 

Wie?

Port of Twente heeft haar 90 leden en een aantal regionale onderwijsinstellingen warm gemaakt voor de oprichting van een learning community voor de logistieke sector. Ook het Twents Huis van de Logistiek, een samenwerkingsverband van de 14 Twentse Gemeenten, het UWV en het ROC van Twente, is deelnemer aan het initiatief om zo’n learning community van de grond te tillen. Daarbij is gekeken naar een koppeling met de app ‘Rondje Twente’. Die geeft inzicht in functies binnen de logistieke sector en geeft sfeer en werkcultuur weer van de deelnemende organisaties. Ten slotte steunen ook LLO regio Twente en de VNO-NCW dit initiatief. 

Waarom?

De logistieke sector is niet een sector die vooroploopt als het op de ontwikkeling van een leercultuur aankomt. Het feit dat het plan om een logistic learning community in te richten draagvlak heeft is al een grote eerste stap. Wat de initiatiefnemers nu nodig hebben, is om het succes en de opbrengsten van een dergelijke community aan te tonen. Om zo meer bedrijven te stimuleren te investeren in de ontwikkeling van hun personeel en een leercultuur te creëren, wat zorgt voor wendbare en flexibele medewerkers. Port of Twente wil dit succes aantonen met een succesvolle pilot. Om dit goed te organiseren, in te richten en te structureren, wordt de SLIM-subsidiebijdrage benut.

Wat?

Dit project wordt gestart met het inzichtelijk maken welke scholings- en ontwikkelbehoefte er bestaat binnen de sector en met welk doel de scholing ingezet kan worden. Met dit vooronderzoek (per deelnemende organisatie en per individuele werknemer) worden de contouren van de learning community zichtbaar. Daarop volgt een plan van aanpak, dat de basis vormt voor het ontwikkelen van de learning community. Uitgangspunt is het idee dat medewerkers zich volgens onderzoek ontwikkelen via de 70/20/10 methode: 70% ontwikkel je door je werk te doen, 20% leer je van collega’s, klanten en leveranciers, 10% van extern ontwikkelaanbod. Port of Twente wil op basis van dit principe een digitale omgeving aanschaffen en inrichten die de sector faciliteert om de gewenste leercultuur te activeren.