Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Vraaggestuurde leermethode ontwikkeling

SLIM-project in het kort 

  • Mkb-bedrijven in de technieksector voorbereiden op gevolgen de klimaat- en energietransitie 
  • Ontwikkeling van een integrale hybride leermethode voor mkb’ers in de technieksector 

Wie? 

REMO is een vereniging van 85 bedrijven, waarvan er 27 samenwerken in dit project. REMO beschikt over een eigen praktijkcentrum waarin jongeren, zij-instromers en werkenden worden opgeleid in één van zes (standaard) BBL-opleidingen die REMO in samenwerking met het ROC van Twente verzorgt. De opleidingen zijn: Mechatronica, Duurzame Installaties, Elektrotechniek, Installatietechniek, Metaalbewerken en Verspanen; op de mbo-niveaus 2, 3 en 4 voor zowel lidbedrijven als niet-lidbedrijven.  

Waarom? 

Het REMO-samenwerkingsverband wil zijn leden voorbereiden op de gevolgen van de klimaat- en energietransitie. Individuele mkb-ondernemingen hebben vaak onvoldoende capaciteit en kennis om zelf opleidingen te ontwikkelen waarmee medewerkers zich daarin kunnen professionaliseren. Daarvoor kunnen ze bij REMO terecht. Maar REMO heeft zelf ook onvoldoende capaciteit om de gewenste certificeerbare mbo-modules te ontwikkelen en een digitale infrastructuur te bekostigen en te onderhouden voor werkenden. Zonder subsidie kunnen de gewenste mbo-modules niet tijdig worden ontwikkeld en lopen de leden van REMO het gevaar dat ze niet kunnen meekomen in het mede vormgeven van de klimaat- en energietransitie in Nederland. 

Wat? 

Het doel is om aan de hand van uniforme formats zicht te krijgen op welke competenties professionals in de installatiebranche en de industriële automatisering nodig hebben. Als de bedrijven eenmaal doorgelicht zijn, worden bedrijfsopleidingsplannen (BOP’s) opgesteld. Na analyse van de BOP’s worden zes certificeerbare mbo-modules ontwikkeld, inclusief zes kort-cyclische cursorische trajecten. Om die modules in een hybride leeromgeving (bij REMO/thuis/op de werkplek) aan te kunnen bieden, moet een nieuw te ontwerpen digitale infrastructuur worden geïmplementeerd. Met behulp van een doelgericht ontwikkelplan per onderneming en voor de vereniging als geheel wordt een op de klimaat- en energietransitie toegespitste opleidingenbibliotheek ontwikkeld.