Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Lifelong Optics Learning on Demand

SLIM-project in het kort

  • Inspelen op de sterk toegenomen behoefte aan online scholing van medewerkers in de optische sector
  • Uitbreiding van het curriculum van de Bedrijfsschool Optica met livestream en prerecorded cursussen

Wie?

De Bedrijfsschool Optica is gelieerd aan het Dutch Optics Centre (DOC). DOC is een initiatief van de Technische Universiteit Delft (TUD) en TNO en heeft als doel de Nederlandse optische industrie te ondersteunen, onder meer in het ontwikkelen van Life Long Learning (LLL). DOC heeft een netwerk van meer dan 300 (mkb-)bedrijven. In dit SLIM-project, waarin het offline extracurriculum van de Bedrijfsschool Optica verder wordt vormgegeven, werken TUD, de Leidse instrumentmakers School, de Haagse Hogeschool en negen mkb-bedrijven samen. 

Waarom?

De afgelopen coronacrisis heeft onder medewerkers in de optische industrie geleid tot een sterk toegenomen interesse voor online cursussen. Daarom is nu een extra inspanning vereist om naast de offline cursussen ook online modules te realiseren. Op grond van actuele vragen uit het mkb is het te ontwikkelen curriculum een belangrijke voorwaarde om de beschikbaarheid van voldoende gespecialiseerd personeel te kunnen ondervangen en een eigentijdse invulling om breed en laagdrempelig kennis over te dragen. Het nieuwe curriculum zal worden toegevoegd aan de Bedrijfsschool Optica. Medewerkers kunnen zo laagdrempelig, online en op maat toegang krijgen tot kennis voor hun specifieke behoeften, ondersteund door practica.

Wat?

Het consortium gaat een betrouwbare geautomatiseerde online methode ontwikkelen om uit de verzameling online en offline modules en experimentele cursussen een voor elke individuele werknemer optimaal leertraject samen te stellen. Daarvoor worden een vragenlijst en een toetsingsinstrument ontwikkeld die online moeten worden ingevuld om objectief het niveau en de voorkennis van de medewerker te bepalen. De evaluatie wordt geautomatiseerd, maar wordt ook altijd mondeling met de medewerker in kwestie besproken. Dat alles komt samen in een praktischs online onderwijsaanbod (livestream en prerecorded) voor een brede groep werknemers binnen het Nederlandse optische bedrijfsleven, en mogelijk ook daarbuiten.