Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Business model canvas

Tools overzicht

Wat is het doel?

Iedere PPS moet van toegevoegde waarde zijn voor partners en klanten. Een businessmodel beschrijft hoe de organisatie waarde creëert, levert en behoudt. Dit instrument helpt je de juiste balans tussen economische, maatschappelijke en sociale waarde te vinden. 

Voor wie is het bedoeld? 

Voor iedereen die een PPS start. 

Wat houdt de tool in? 

Het is een visueel format van negen bouwstenen om systematisch nieuwe businessmodellen te bedenken, te ontwerpen en te implementeren. 

Hoe gebruik je de tool?

  1. De eerste stap
    Werk eerst zelf een Business Model Canvas uit. Het kan heel verhelderend zijn om zelf een Business Model Canvas uit te werken. Je komt er tijdens het invullen namelijk vaak achter welke bouwstenen nog aandacht behoeven. 
     
  2. De tweede stap
    Voer een strategisch gesprek over het businessmodel met de oprichters van de PPS. Nodig alle partners tegelijkertijd uit en voer een strategisch gesprek door samen het Business Model Canvas in te vullen. Let op: alle partners hebben zelf ook een eigen businessmodel! Sta dus vooral stil bij de zaken die je in gezamenlijkheid wilt ontwikkelen.
     
  3. De derde stap
    Worden er in de strategische discussie metaforen gebruikt? Werk verschillende businessmodellen uit. Verschillen in denkrichting zijn vaak te herkennen aan het gebruik van metaforen als netwerk, platform, kenniscentrum, makelaar, loket of proeftuin. Werk in dat geval voor elke metafoor een Business Model Canvas uit. 
     
  4. De vierde stap
    Bereik met alle partners overeenstemming over het gezamenlijke businessmodel waarmee de eerste stappen gezet worden. Het blijft namelijk  een verzameling van aannames die je moet toetsen met klanten en doelgroepen om daadwerkelijk waarde te kunnen toevoegen.

Business model canvas

Download onze tool

Lees ook