Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

'Dit gun ik iedere ondernemer'

#Mkb #SLIM nieuws

Mkb-bedrijven kunnen zich in Gelderland aanmelden voor de pilot Leercultuur MKB. Carolien Nijhuis (Nijhuis Group) deed mee en werd op slag fervent ambassadeur van de leercultuur in Gelderland: ‘Als je wilt overleven als mkb'er, dan moet je hier iets mee doen’. Een leven lang leren is actueler dan ooit in deze snel veranderende wereld, met bovendien een schaarste aan vakmensen.

Soft skills

Carolien Nijhuis kwam via VNO-NCW Midden in de pilot, samen met 5 andere ondernemers. Om hun leercultuur te bevorderen konden ze voor een bepaalde periode gebruik maken van een arbeidsmarktcoach. En dat is maatwerk volgens Carolien: 'Waar de basis al op orde is kan je aan de slag met individuele ontwikkelplannen en met de soft skills: wat past bij jou, wat heb jij nodig om optimaal te presteren?' Bij Nijhuis Group (ca. 30 medewerkers) kozen ze voor de communicatieve vaardigheden en de soft skills. Carolien: ‘Als je goed wilt samenwerken draait alles om communicatie. En om elkaars kwaliteiten zien. Er is altijd wel wat: iemand voelt zich niet lekker of er is een fout gemaakt. Hoe lossen we het op?’

Leerproces

Een persoonlijk ontwikkelplan brengt de talenten van medewerkers in beeld. Als er dan nog zaken missen kunnen ze die aanvullen met scholing en leren op de werkplek. Zo blijven werknemers duurzaam inzetbaar. Bij Nijhuis Group bleek dit proces ook een eye-opener voor de eigenaar: ‘Ikzelf vind het fantastisch om dingen te leren. Maar voor mijn mensen kwam dit heel dichtbij, omdat het over gedrag gaat. Het voelt niet meteen veilig. Een metaalbewerker die al twintig jaar zijn werk doet zit hier niet op te wachten. Hoe kan je van hem verwachten dat hij verder wil kijken en leren?’ 

Er zijn altijd kartrekkers in je organisatie

Carolien ontdekte dat ze het traject moest aanpassen: ‘We hebben de ontwikkelingsgesprekken op individueel niveau gevoerd en de uitkomsten daarvan aan de strategie en de toekomstplannen van het bedrijf gekoppeld. Dat levert een patchwork op van skills, talenten, kennis en zo ontdekten we dat er altijd een paar kartrekkers in aansturende functies zijn, die de collega’s weer kunnen stimuleren. Die maken wij dan nog wat sterker in hun functie, dan sijpelt het vanzelf weer door.’

Bij Nijhuis zetten ze een DISC analyse in, een methodiek die je bewust maakt van voorkeursstijlen in gedrag en communicatie. Eerst was het management aan de beurt, daarna de voormannen. ‘Alles was open, dus ze konden van mij ook lezen waar mijn valkuilen liggen. Helemaal prima! Dat zwengelde het gesprek wel aan. Op basis van voorkeuren en skills hebben we de taken opnieuw verdeeld.'

Veiligheid en respect

Bij Nijhuis Group heeft het traject geleid tot meer saamhorigheid, met onderling begrip en respect voor elkaar. Carolien benadrukt: ‘Het is veilig. We kunnen grapjes maken over elkaars "eigenschappen". De laag onder mij is sterker geworden en kan de mensen op de werkvloer nu beter aansturen. Ik kan wel in mijn eentje lopen roeptoeteren. Maar als ik om mij heen steeds meer mensen heb die ook snappen hoe het moet, dan werkt dat door. Ze bevragen elkaar: "Hoe pak jij dat nou aan? Ik zou het misschien zo doen". Op een prettige manier. Dat straalt af op onze organisatie. Ik snap mensen niet die van pauze naar pauze gaan en niet willen bewegen, maar ook niets willen bijleren. En ik snap ook niet dat er ondernemers zijn die dat niet veilig bespreekbaar maken. Iemand kan de beste aan een machine zijn, maar een draak van een persoonlijkheid hebben. Je moet nooit toelaten dat iemand de tent staat te verstieren.’

Recent moest Nijhuis een aantal medewerkers elders detacheren. Niet iedereen had daar meteen zin in. Carolien stak het positief in: ‘Ik zei: Zie het maar als een kans om wat te leren! Ze kwamen terug met veel verhalen, maar waren vooral heel blij dat ze weer op honk waren. Het zijn inmiddels zelfverzekerde types en als er gedoe is zijn ze heel duidelijk, maar met respect. Dat gun ik iedere ondernemer. We moeten het samen doen en samen verdienen we die euro's. Iedereen heeft daarin zijn eigen waarde.’

Meer informatie over het project

Leercultuur MKB is een initiatief van het Gelrepact. Met het Gelrepact slaan de zes arbeidsmarktregio’s en provincie Gelderland de handen ineen om de arbeidstekorten aan te pakken. Het project wordt in samenspraak met de arbeidsmarktregio’s uitgevoerd door de werkgeversorganisatie VNO-NCW Midden en stichting Gelders vakmanschap. Zij werven samen de deelnemende bedrijven en leveren bovendien de arbeidsmarktcoaches. Er is ruimte voor 48 bedrijven om deel te nemen. De bedrijven komen ook een aantal keer samen om van elkaar te leren en ervaringen uit te wisselen. Meer info en aanmelden.

Over Nijhuis

Carolien Nijhuis is managing owner van Nijhuis Group, gespecialiseerd in het maken van producten van natuurrubber en het maken van metaalconstructies en machinebouw.