Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Succes is geen magie

#Mkb #Blog

Ben jij ook zo iemand die zit te broeden op het perfecte idee voor leren en ontwikkelen in jouw organisatie? Omdat je bang bent dat het anders verloren tijd en energie is? Dan heb ik goed nieuws voor je: het maakt niet zoveel uit wat je doet. Een gouden idee maakt namelijk niet op een magische manier alles geweldig. Dat moet jij doen.

Weten voor wie je het doet, je doel voor ogen houden en er iedere dag aan werken. Dat is het. Geleerd van SLIM-ondernemers. Een fantastisch plan dat slecht wordt uitgevoerd is gedoemd om te mislukken. Daarentegen kan een op het oog matig idee met de juiste begeleiding uitgroeien tot een groot succes. Inkopper? Zeker. Maar daarom niet minder waar. Negen andere waardevolle tips van SLIM-projectondernemers:

  1. Hans Timmermans, ASK Renovatie:
    “Durf met je medewerkers te delen wat er in je hoofd zit. Heel veel ondernemers hebben best een goed beeld van waar ze volgend jaar of over zeven jaar willen staan. Durf je dromen te benoemen, spreek ze uit, zodat je mensen gaan nadenken over hun bijdrage aan die toekomst.”
  2. Erik van Ginkel, IKONS:
    “Het afgelopen jaar zijn we zo’n veertig procent gegroeid. Ik denk dat dat alles te maken heeft met onze keuze; het centraal stellen van expertise, scholing en ontwikkeling. Je kunt in je businessmodel allerlei keuzes maken. Je kunt concurreren op prijs, op snelle beschikbaarheid of bijvoorbeeld op toegang tot veel profielen. Wij kozen voor skills en competenties, voor expertise dus. Hiermee maken we het verschil en met de Academy kunnen we het ook waarmaken.” 
  3. Valerie Koppelle, KAS:
    “Zet een externe partij in als je je organisatie tegen het licht wil houden. Zo’n extern iemand is toch de stok achter de deur, de schop onder je kont. Daarnaast neemt een externe een schat aan ervaring, kennis en netwerk mee. Dat heeft ons vleugels gegeven. Als ik terugreken hebben we er veel meer uren in gestoken dan vooraf gepland, maar het heeft ons ook veel meer opgeleverd dan gedacht.”
  4. Mariëlle de Groot, Zonnekinderen:
    “Knip grotere trainingen op in overzichtelijke modules. Als medewerkers gericht een stukje scholing kunnen volgen dat bij hun vraag past, is de drempel om te leren een stuk lager dan wanneer ze meteen een halfjaar training moeten volgen. De sneeuwbal gaat vanzelf rollen: na een succeservaring wordt het makkelijker om de volgende keer weer een stukje scholing te volgen. Je boort de intrinsieke motivatie tot leren aan.”
  5. Ertuğ Koşmaci, Sanacount:
    “Zet je medewerkers centraal, betrek ze bij het proces en zet in op hun talenten. Maar begin met je project bovenaan, bij de directie. Alles valt of staat namelijk bij leiderschap. Investeer in jezelf, want uiteindelijk ben jij het rolmodel voor de organisatie.” 
  6. Johan van den Tweel, Miezaan:
    “Heb je plannen voor leren en ontwikkelen, houd de informatieachterstand bij je team dan zo klein mogelijk. Het is belangrijk dat je mensen meeneemt in wat gaat er gebeuren. Zorg dat iedereen weet: veranderen, dat hoort er gewoon bij als je beter wil worden. Laat zien wat de voordelen zijn, geef ruimte. En vier de successen.” 
  7. Ward Dekkers, De Zorgcoach:
    “Neem je medewerkers tussendoor mee in de ontwikkeling. Laat updates zien, toon plaatjes van hoe het wordt en gebruik hun feedback! Dan blijft het leven en gaan mensen uitkijken naar het eindresultaat.”
  8. Martijn Spekman, Codename Future:
    “Het succes van de methode die je gebruikt staat of valt met de aandacht die je er als bedrijf in wil stoppen. Want het leren wordt pas een succes als het op de agenda blijft staan, als de ervaringen intern besproken worden. Bijvoorbeeld tijdens een dagstart of weekafsluiting met collega’s. Wat ook helpt is per bedrijf een ‘aanvoerder’ te benoemen die de vaart erin probeert te houden. En door ervaringen met andere aanvoerders te delen in een tweewekelijks aanvoerdersoverleg.”
  9. Linda van der Heijden, bij Vinfoil:
    “Een subsidie betekent altijd papierwerk, dat moet je niet onderschatten. Is papierwerk niet je favoriet, schakel dan vooral een partij in die je erbij helpt.”

     Angélique Klifford