Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Skills en competenties

IKONS, een ondernemende club marketeers met een digitale mindset uit Den Bosch, kreeg al twee keer groen licht voor een SLIM-aanvraag. Eerst voor het ontwerpen van hun Academy en daarna voor de doorontwikkeling. Co founder en managing director Erik van Ginkel: “Met de subsidie hebben we de ontwikkeling van skills en competenties centraal gezet. Hiermee maken we het verschil naar onze klanten.”

Waarom een SLIM-aanvraag?

IKONS biedt passende oplossingen voor klanten die een tijdelijk, operationeel of strategisch marketingcommunicatievraagstuk hebben. We merkten dat nieuwe medewerkers, vaak vers uit de schoolbanken, prima werk leverden maar nog te sterk inhoudelijk gedreven zijn. De studie sluit onvoldoende aan op de vereisten van het bedrijfsleven. In ons vak moet je ook boven de materie kunnen hangen, zien hoe de hazen lopen, oog hebben voor strategie. Een stukje ondernemersdrang helpt ook. Die aspecten wilden we ontwikkelen, ook voor medewerkers die al wat langer bij ons werken natuurlijk. Zo is het idee voor onze Academy geboren. Met de SLIM-subsidie hebben we een leerrijke werkomgeving voor onze werknemers kunnen creëren.”

Wat hebben jullie bedacht?

“Zo’n tien medewerkers van IKONS volgen op dit moment onze driejarige interne opleiding. In die drie jaar worden ze bij zes klanten gedetacheerd. Hier kunnen ze steeds een maand of zes flink aan de slag en een kijkje in de keuken nemen. Daarnaast volgen ze vier inhoudelijke leerlijnen. De eerste is generiek en inhoudelijk, gericht op content & online marketing. Daarna verwerven ze skills op het gebied van projectmanagement; denk aan communicatie, budgettering en management. In het derde deel gaan ze meer aan de slag met zichzelf, met hun personal brand. Wie ben je, waar sta je voor, wat is je expertise? Het laatste deel is ondernemerschap; wat is je commerciële profiel, hoe ga je succesvol de markt op? Het is de bedoeling dat ze gedurende het traject ook zelf opdrachten verwerven.

We steken ook veel tijd in de coaching van de deelnemers van de Academy, onder andere op een goed commercieel profiel, zodat ze goed beslagen de markt op kunnen. Ze creëren hun eigen website en hun LinkedIn-profiel moet op orde en actief zijn. Daarnaast trainen we in presenteren en natuurlijk wordt er nadruk gelegd op het belang van netwerken. Ook dat hoort bij een professionele expert. Na de driejarige opleiding zijn de medewerkers een expert op hun gebied. Een aantal zal bij IKONS in dienst blijven, voor de anderen stopt de arbeidsovereenkomst. Zij kunnen als zelfstandig professional de markt op.”

Is dat geen destructief model?    

“Omdat we onze toekomstige concurrentie opleiden? Zo zien we dat niet. We blijven zakelijk verbonden; een goed netwerk is immers goud waard. En eventueel kunnen ze als freelancer bij ons aan de slag. Het heeft ook een praktische component: we willen niet te veel risico lopen met vaste contracten. Daarom werken we graag met een flexibele schil. Dankzij de opleiding die ze bij ons hebben doorlopen, weten we perfect wat ze in huis hebben en waar we ze voor in kunnen huren.”

Nog tips?

“We hebben een subsidieadviseur ingeschakeld, op basis van no cure no pay. Een aanrader, want ik vind de hele subsidieaanvraag van SLIM een nogal bureaucratisch en langdurend proces. Zij heeft ons veel werk uit handen genomen. Ik prijs me gelukkig hoor; we hebben twee keer meegedaan en onze aanvraag is twee keer gehonoreerd. Maar we blijven maar formulieren invullen en papieren aanleveren. Ik snap dat het bij overheidsinstellingen allemaal anders werkt dan in het bedrijfsleven, maar als ondernemer verbaas ik me er wel over.

Het afgelopen jaar zijn we zo’n veertig procent gegroeid. Ik denk dat dat alles te maken heeft met onze keuze; het centraal stellen van expertise, scholing en ontwikkeling. Met de Academy dus. Je kunt in je businessmodel allerlei keuzes maken. Je kunt concurreren op prijs, op snelle beschikbaarheid of bijvoorbeeld op toegang tot veel profielen. Wij kozen voor skills en competenties, voor expertise dus. Hiermee maken we het verschil en met de Academy kunnen we het ook waarmaken. We leiden echt experts op. Een deel van de opleiding verzorgen we zelf, een ander deel besteden we uit. We hebben veel in huis, maar als je experts wil opleiden, moet je experts inhuren.”