Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

In het kort

Alles nog even op een rij

  • Ontdek hoe de ander reageert op de verandering​
  • Wees alert op je eigen oordeel daarover en verlies je er niet in​
  • Investeer in een veranderverhaal waarmee je onnodige weerstand voorkomt​
    en dat zo overtuigend en aansprekend is dat mensen uit ontkenning kunnen komen.
  • Geef zo helder mogelijk antwoord op de vraag: ‘waarom is dit nodig?’​
  • Breng het (midden)management in stelling om het veranderverhaal mee uit te dragen​
  • Zie leren niet als een doel op zichzelf, maar als een van de vijf veranderstrategieën. 

  • Toets of ‘leren en ontdekken’ de best passende hoofdveranderstrategie is​
  • Benut de andere veranderstrategieën om ontkenning en weerstand door te werken​
  • Gebruik in het leertraject ook de andere strategieën als accent om het leren te versterken:​
    • Weten: onderzoek, ontsluit kennisbronnen​
    • Moeten: (selectief) ombuigen van te grote vrijblijvendheid​
    • Willen: inspireer, moedig aan en vier successen 

Op haar website behandelt Annemarie nog drie schijnwerpers, namelijk relatie, regie en reflectie.

In het filmpje vat Annemarie het beprokene samen.