In 20 weken ontwikkelt een team van trainees in samenwerking met coaches en deskundigen een prototype van een vraagstuk vanuit het bedrijfsleven.   

#Leven lang ontwikkelen #Onderwijs en werving

In 20 weken ontwikkelt een team van trainees in samenwerking met coaches en deskundigen een prototype van een vraagstuk vanuit het bedrijfsleven.   

Pps: Digital Society School
Opleiding: post bachelor voor diverse disciplines
Opleidingsinstituut Digital Society School/Hogeschool van Amsterdam
Contactpersoon  M. van Hout / m.van.hout@hva.nl

Ingrediënten

Trainee’s, het kernteam (designer, onderwijskundige, antropoloog die allemaal in dienst zijn van de HvA), programmamanager en coaches. 

Rol bedrijfsleven

Het bedrijfsleven is de opdrachtgever en geeft eventueel ook trainingen aan het team van DSS. Een ideale samenwerking is voor vier jaar zodat projecten uitgebreid kunnen worden en de investering in zowel tijd als geld rendabel en duurzaam is. Ter evaluatie van de projecten zijn er regelmatig review sessies met de opdrachtgever. 

Spicyness


 

Bereidingswijze

  • Zorg voorafgaand bij het opzetten van een dergelijke traineeship dat er genoeg draagvlak is binnen de organisatie. Voornamelijk omdat er middels dit programma veel naar buiten wordt getreden en eenheid in communicatie en visie belang is.  
  • Stel een kernteam samen met diverse disciplines. Zodat de snelheid in keuzes maken en (les)stof kunt ontwerpen hoog blijft.  
  • De trainee’s die meedoen zijn internationale afgestudeerde hbo of wo studenten, de voertaal is daarom ook Engels. Zij worden voor het programma geworven via de HvA zelf, het netwerk van de docenten en of online via bijvoorbeeld LinkedIn. Er is plek voor 30 studenten per half jaar. 
  • Een “Track” duurt vier semesters. Tijdens een Track zijn er 12 projecten met diverse bedrijven, elk weer verbonden met 1 van de 17 duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN & een samenlevingsvraagstuk. Studenten kunnen elk semester instromen. 
  • Het traineeship begint met een 15 daagse kick-off waar de studenten elkaar leren kennen, de werkwijze van DDS en vakken zoals design thinking, duurzaamheid, makers mindzet. Daarna starten ze met een (gekozen) project en zijn er elke maand een aantal dagen dat de studenten workshops volgen. Sommige zijn online, andere op de locatie van de HvA. Voorbeelden van workshops zijn; diversiteit en inclusie, “learners” motivation, blended leren, verschillende pedagogische modellen en “adaptable mindset”. De studenten eindigen hun traineeship met een (grote) presentatie.  
  • De projecten vanuit het bedrijfsleven worden geworven door een accountmanager. Hij houdt zich bezig met het werven, verduurzamen en verbinden.  
  • De trainee’s worden betaald door het bedrijf waarvoor ze aan de opdracht werken. En betalen zij hun cursusgeld aan de HvA (400 euro per maand). Zowel bedrijven, als de HvA en de gemeente investeren in dit programma, dit middels geld, kennis, ruimte en tijd. 
  • De studenten worden tijdens de traineeship begeleid door coaches met ieder zijn of haar eigen expertise. Deze coaches zijn professionals vanuit het bedrijfsleven of binnen de HvA. 
  • De programmamanagers zijn vooraf de start van een traineeship in gesprek met het bedrijf om goed voor te bereiden en na afronding ook. Middels deze begeleiding wordt er gewerkt aan een duurzame samenwerking.  
  • Een bedrijf investeert zowel in-kind (uren van betrokken professionals) als in-cash(stagevergoedingen) en de DSS investeert voor de helft mee.

 

Wat ik je nog wil zeggen 

De kracht van DSS is het werken in een platte organisatie, een waar korte lijntjes zijn en mensen snel keuzes kunnen maken. Dit bleek lastiger te zijn dan gedacht dus voor een goede samenwerking en de mogelijkheid om snelle keuzes kunnen maken is veel overleg en tijd nodig.  
 

Trackrecord 

De kennis die tijdens de projecten is opgedaan wordt teruggegeven aan andere (bachelor) opleidingen binnen de HvA. Er wordt ook meegeschreven aan minor’s en masters. In totaal hebben er ruim 250 trainees meegedaan het programma. Partnerships zijn o.a. met GGD, Vodafone ZIGGO, Nationale Politie, Arena, SAP, ING, Heineken, https://digitalsocietyschool.org/partners/.
 
Toekomstplan


Het plan is om nog meer samen te werken met bestaande opleidingen van de HvA en kennis & kunde zo veel mogelijk te delen. 
Ook is het plan om een franchisemodel uitbreiden naar een andere stad en of land om Track Project aan te kunnen bieden aan meer studenten.  
digitalsocietyschool.org/traineeship/