Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Meerwaarde van pps

Binnen bestaande samenwerkingsverbanden en binnen scholen, bedrijven en overheden is de weg naar succes allang gevonden waar jij van kunt profiteren. Op deze pagina worden werkende publiek private samenwerkingsconcepten (pps) verzameld om zelf direct aan de slag te kunnen met een vorm van samenwerking met het bedrijfsleven en of onderwijs. De komende periode blijven we deze modellen verzamelen, uitwerken en aanscherpen. Dus hou deze pagina vooral in de gaten.

In pps’en investeren, experimenten en innoveren docenten, studenten en/of werkgevers samen ten behoeve van toekomstbestendig beroepsonderwijs en beroepspraktijk. Dit gebeurt bijvoorbeeld door professionals uit het bedrijfsleven die lessen verzorgen, of door studenten die tijdens hun opleiding onderzoek doen voor een mkb-bedrijf. Het is daarmee een aanvulling op de samenwerking tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven die natuurlijk al tientallen jaren bestaat via bijvoorbeeld stages, praktijkgericht onderzoek, de beroepsbegeleidende leerweg (BBL), en landelijke samenwerking. 

De samenwerking tussen scholen en bedrijven is daarbij altijd een middel (aanpak) om waarde te creëren. En geen doel op zich. Maar waar zit die waarde, die unieke bijdrage van een publiek-private samenwerking dan in? Een publiek private samenwerking:

  • verkleint de afstand tussen beroepsonderwijs en bedrijfsleven; 
  • leidt de innovatieve vakmensen voor de toekomst op;
  • bevordert een leven lang ontwikkelen;
  • versnelt en vergroot het innovatievermogen van bedrijven.

Minder tastbaar maar zeker niet minder belangrijk: samenwerking in een pps zorgt voor veel energie bij alle betrokkenen: studenten, docenten, onderzoekers, werknemers én werkgevers. Daarbij steeds zoekend naar synergie met andere initiatieven in het onderwijs (zoals bijvoorbeeld lectoraten en practoraten), bedrijfsleven (branches/fondsen) én de landelijke en regionale overheden. Tegelijkertijd gaat het credo ‘Alleen ben je sneller, samen kom je verder’ gaat hier ook zeker op: onderwijs en bedrijfsleven blijven twee verschillende werelden. Gelukkig is de bereidheid tot kennisdeling en samenwerking heel groot. Wil je weten hoe je de samenwerking aanpakt en meer partners bereikt en enthousiast maakt voor samenwerking? Of ben je op zoek naar concrete handvatten en inspiratie om de meerwaarde van je activiteiten te vergroten? Aan de hand van de 6 bouwblokken die zijn opgesteld hebben we de werkende modellen onderverdeeld:

Hieronder kun je de werkende modellen filteren op de gewenste bouwblok.

Filter

Collega’s trainen om anderen op te leiden

Een opleidingsmethode om leren op de werkvloer te stimuleren en ervaren werknemers te leren hoe zij minder ervaren collega’s opleiden en coachen.

Digitale learning community

Een digitale leergemeenschap voor medewerkers van verschillende bedrijven.

E-learning modules op een platform

Online (instructie)video’s waarmee medewerkers kennis in behapbare stukken tot zich nemen die ze eventueel toetsen aan de hand van vragen.

Kennis borgen en delen in kleine leereenheden

Digitale learnings waarmee kennis en expertise van medewerkers worden gevangen in de vorm van video's, teksten, afbeeldingen of audioclips

Medewerkers opleiden tot ambassadeur leren en ontwikkelen

Een praktische aanpak om medewerkers van kleine mkb-bedrijven te stimuleren tot een leven lang ontwikkelen.

Persoonlijke ontwikkeling met behulp van online software

Een tool?die?persoonlijke ontwikkeling?inhoud?en structuur geeft,?faciliteert en monitort.

Spelenderwijs gedragsverandering of bewustwording creëren

De inzet van spelelementen (gamification) of een serious game om medewerkers te stimuleren om te blijven leren.

Spelenderwijs onboarden

De inzet van spelelementen bij het inwerken van nieuwe medewerkers, om hen te enthousiasmeren voor het bedrijf óf om taaie stof leuker te maken.?

Omscholen naar de IT

Make IT work (HvA) is een omscholingsprogramma voor hoger opgeleiden. Make IT Work maakt het voor hoogopgeleiden zonder specifieke IT-achtergrond mogelijk zich te laten omscholen naar een IT-functie op hbo-niveau en direct in een baan van start te gaan.

Een Digitale Werkplaats?!

Een Digitale Werkplaats is een lokale plek waar ondernemers bij studenten terecht kunnen voor oplossingen op het gebied van online sales en marketing, inzetten van data en/of (kantoor)automatisering.

Geen rooster, wel les!

De opleiding Software Development (mbo 4, ROCF) kan je vergelijken met een startup waar de student aan de stuurknuppel staat en zijn of haar eigen opleiding indeelt. Dit zonder rooster en met veel samenwerking met elkaar en bedrijfsleven.

Haal het bedrijf in school

Bij BIT Academy (mbo 4, ROCvA) werk je in een eigen tempo, peer to peer aan concrete opdrachten van het bedrijfsleven. Hierbij krijg je een kleine glimp in de toekomst omdat je werkt aan hedendaagse en toekomstige uitdagingen.

Vergroot je waarde voor het mkb

Wil je aan de slag met de doelgroep mkb? Je aanbod uitbreiden en/of je bereik vergroten? Gebruik dan deze toolkit.

Level up na je studie!

In 20 weken ontwikkelt een team van trainees in samenwerking met coaches en deskundigen een prototype van een vraagstuk vanuit het bedrijfsleven.   

Bedrijfsleven in de klas

Stichting InnoVision Solutions (mbo3 en 4, Scalda) is een leerbedrijf voor en door studenten. Zij leren aan de hand van ICT projecten die zij krijgen van externe bedrijven uit de buurt. Door de uitvoer van deze opdrachten wordt geld verdiend.

Leer van het mbo-keuzevak en update je professie

Vanuit een eerder bestaand 200-urig keuzedeel op mbo-niveau 4 is in samenwerking met het onderwijs en bedrijfsleven een beroepsmodule ontwikkeld.

Mbo maakt keuzevak voor het VMBO

Om meer instroom te genereren richting mbo ICT-opleidingen is er vanuit het practoraat een keuzevak ontwikkeld voor de vmbo-scholen in de regio.

De brug tussen werk en leren

Bij Talent IT maakt de IT student kennis met het werkveld middels een bijbaan, externe opdracht stage tot afstudeeropdracht. Talent IT is ervoor om talent in Twente te behouden en daarmee de regio naar een digitaal hoger niveau te tillen. 

Keuzedeel ontwikkelen met branchevereniging

Het keuzedeel Datacenter IT Techniek werd ontwikkeld door een samenwerking tussen het onderwijs en de branche, waardoor het onderwijs naadloos aansluit op de wensen van de arbeidsmarkt.

Meer meiden in de IT

Miss IT (mbo ict, ROCvA) heeft als doel om meiden enthousiast te maken voor ICT-opleidingen. Verschillende ICT-studenten zijn aangewezen als Miss IT ambassadeur om te laten zien dat de branche juist heel interessant voor vrouwen kan zijn.

Filter berichten