Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Richting

Wat is het veranderverhaal?

Het veranderverhaal – ofwel de richting – bevat alles wat gaat over de inhoud van de verandering. Dus zowel wat je vertelt op de werkvloer, schrijft in een notitie, toelicht in een mail als wat je langs neus en lippen laat vallen bij de koffieautomaat.

Uit welke onderdelen bestaat het?

De twee belangrijkste onderdelen zijn urgentie en ambitie. Het zijn beide vernieuwende krachten. De urgentie vertelt wat er mis gaat als je niet verandert, de ambitie is wat je wil bereiken. Ze heten ook wel pijn en verlangen – wat meteen duidelijk maakt dat we het over gevoel hebben. We zeggen niet voor niets ‘urgentiegevoel’. De urgentie en ambitie zijn zaken die je aan het hart gaan. In het filmpje licht Annemarie deze onderdelen toe.

Kortom:

  • Geef zo helder mogelijk antwoord op de vraag: ‘waarom is dit nodig?’​
  • Breng het (midden)management in stelling om het veranderverhaal mee uit te dragen​
  • Zie leren niet als doel op zichzelf, maar als een van de vijf veranderstrategieën. ​

 

Hoe je omgaat met veranderstrategieën bespreken we in de volgende schijnwerper