Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Leervoorkeuren, dat scheelt tijd!

Je leven lang ontwikkelen, dat klinkt misschien leuk, maar is dat het wel?

En belangijker nog, hebben we daar wel tijd voor? Want als werkende moeder, die het liefst ook één tot twee keer in de week wil sporten, graag uit eten gaat en op zijn tijd een feestje bezoekt, is dat nog niet zo makkelijk in te plannen. “Dan moet je maar tijd maken”, zeggen ze dan. Tijd maken, jaja, kan iemand me vertellen hoe je dat doet? Want als we tijd kunnen maken, zouden we nooit meer ergens te laat zijn, al onze deadlines halen en is studievertraging oplopen permanent verleden tijd. Dat is een illusie, maar hoe kan het dan wel?

Onlangs ging ik voor een project samen met Nicole van Blendin (via mkb!dee) aan de slag met de Learner Persona: hoe leert onze doelgroep graag en wat is hun leerreis? Een interessante invalshoek en ik zou Natasja niet zijn, als ik dat niet gelijk zou toepassen op mezelf. Wat zijn eigenlijk mijn leervoorkeuren? Hoe leer ik het liefst en hoe maak ik die leerreis af, zonder al te veel vertraging of onnodige afslagen?

Nog even los van het feit of je worstelt met je tijd, is het handig om deze vragen aan jezelf te stellen vóórdat je een opleiding kiest. Of, als je in een organisatie werkt, om aan je medewerkers te stellen als je ze aan het leren wilt krijgen en houden.

Een paar weken geleden begon ik aan een online thuisstudie Photoshop, met verschillende opdrachten die je moet afvinken en inleveren. Dat vind ik fijn, want dan heb ik een stok achter de deur om er voor te gaan zitten en het af te maken. Bij aanvang ontving ik een groot dik boek. Zuchtend legde ik het opzij en dacht; daar maak ik later wel tijd voor. Afgelopen week was het zover en wat blijkt, naast dat enorme boek is van diezelfde stof ook een aantal korte filmpjes beschikbaar. Scheelde dat even! Eenmaal begonnen zat ik er gelijk lekker in, keek een filmpje, oefende met het programma en gleed als vanzelf door naar het volgende filmpje. Mijn voorkeur ligt dus bij korte blokjes informatie, het liefst digitaal en daarna toepassen in de praktijk. Verbaast me niks, want zo ben ik mijn hele carrière doorgekomen, al lerend verder komen in de praktijk.

Zo zie je maar, je neemt je leven lang je voorkeuren mee.

Meer weten over verschillende leervoorkeuren?

Kijk hier of hier

           Natasja Guicherit