Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Contextrijke infrastructuur

Contextrijke leer- en werkomgevingen vragen vaak om grote structurele investeringen, zeker als men grote groepen studenten en medewerkers van bedrijven wil laten participeren. Vanwege de snelle technologische ontwikkelingen, veroudert de aangeschafte apparatuur bovendien erg snel en de pps’en beschikken niet over structurele middelen om de infrastructuur te vervangen en up-to-date te houden. Er zijn bovendien niet alleen middelen nodig voor de hardware (machines, gebouwen, materialen), maar ook voor de ‘software’: mensen die zorgen voor beheer, facility-, project-, programma- en community management. Een infrastructuur komt tot leven door mensen. Infrastructuur heeft ook betrekking op de digitale infrastructuur. Door COVID-19 is het belang hiervan extra duidelijk geworden. E-learning is een belangrijke onderwijsvorm die niet meer weg te denken is.

Waarom is een contextrijke infrastructuur zo belangrijk voor mkb?

  • Het is een plek om elkaar te ontmoeten, geïnspireerd te worden en samen te werken met andere bedrijven en onderwijsinstellingen. Het zijn plekken waar het mkb kan ontdekken wat er allemaal al mogelijk is en te leren waar andere bedrijven mee bezig zijn
  • De infrastructuur kan door de mkb-er ook gebruikt worden als demonstratiecentrum, beursvloer (ontvangst klanten), opleidingslocatie voor klanten en  innovatiewerkplaats voor eigen projecten
  • Een mkb-er heeft in tegenstelling tot grotere bedrijven vaak niet de middelen om alle apparatuur zelf aan te schaffen of het is niet economisch rendabel (te lage bezettingsgraad) om dat te doen. Een shared facility stelt een mkb toch in staat om gebruik te maken van deze apparatuur of machines.
  • Vaak wil een mkb-er eerst een machine of een apparaat uitproberen. Het kunnen neerleggen van een opdracht bij een pps, die samen met de werknemers en studenten wordt uitgevoerd, biedt dan uitkomst: aan de hand van een concrete business case kan de toegevoegde waarde voor het bedrijf worden getest.
  • Samen werken en leren op een gezamenlijke plek helpt bij het overbruggen van de cultuurverschillen tussen arbeidsmarkt en onderwijs. Het is een goede plek om aan de slag te gaan met hybride en blended leervormen.
  • De contextrijke infrastructuur kan ook gebruikt worden voor loopbaanoriëntatie (bv beroepentuin) of voor het promoten van de techniek, branche of beroepen (bv programma’s voor PO en VO).

Waarom is opschaling vaak een probleem voor een pps?
Het opschalen van bestaande infrastructuren en het opzetten van nieuwe contextrijke leer-en werkomgevingen vraagt naast in-kind bijdragen ook (vaak) om grote cash investeringen. Het blijkt bijvoorbeeld dat centraal georganiseerde fysieke infrastructuren zoals campussen of fieldlabs, die actief zijn in sectoren met veel mkb, vaak moeite hebben om cash-inkomsten te genereren omdat mkb bijdragen in natura (ook wel in-kind) prefereren. Daarnaast willen de bedrijven vaak eerst zien wat  het voor hen gaat opleveren. Dit vraagt om een overbruggingsfinanciering om de toegevoegde waarde aan te tonen, voordat bedrijven overgaan tot private (cash) financiering.

Ook interessant