Innovatie van de beroepspraktijk
Het doel van deze activiteiten zijn om innovatieve oplossingen te ontwikkelen die ook daadwerkelijk geïmplementeerd kunnen worden in de praktijk. Enerzijds zijn deze projecten (zeker in het hbo) onderdeel van praktijkgericht onderzoek (in bijv. fieldlabs, innovatiewerkplaatsen, living labs of communities for development). Anderzijds kunnen het ook individuele opdrachten zijn van en voor bedrijven (bv in mbo en mkb zoals digitale werkplaatsen). Kenmerkend voor al deze projecten is dat er nauw samengewerkt wordt door studenten, docenten, docentonderzoekers en professionals uit de praktijk rondom een concreet vraagstuk uit de praktijk. Vaak zijn de projecten onderdeel van het curriculum en worden de opgedane kennis en inzichten tevens gebruikt binnen het onderwijs waardoor de onderwijskwaliteit wordt verhoogd. (bv verbeterd curriculum, docentprofessionalisering, verhoogde onderzoeksvaardigheden van de studenten). Daarnaast wordt kennisdisseminatie naar andere bedrijven dan die de vraagstukken hebben aangedragen nagestreefd en draagt het bij aan het vergroten van de kennis in het desbetreffende domein.
Hierna volgen drie voorbeelden van praktijkgericht onderzoek (in hbo en in combinaties van mbo en hbo) en een voorbeeld van een digitale mkb werkplaats.
TechForFuture
Voorbeeld TechForFuture: langlopende onderzoeksprojecten met en voor MKB (meer dan 20 weken)
Innovatiewerkplaatsen in Noord Nederland
Innovatiewerkplaatsen (IWPs) zijn fysieke of virtuele plekken binnen de Hanzehogeschool Groningen waar onderzoek, onderwijs en beroepspraktijk bij elkaar komen.
Communities for Development
Een Community for Development is een concept voor hoe de beroepspraktijk en het onderwijs en hun studenten kunnen samenwerken bijvoorbeeld in de innovatieve Leer-Werk-Omgeving van CHILL of in een Living Lab of Innovatiewerkplaats.
Digitale werkplaatsen
Hier worden mkb'ers door studenten uit het hbo, mbo of wo, docenten en experts op maat geholpen met digitaliseren.