Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

A. Doorlichten van de onderneming

Wat is het voordeel?

De arbeidsmarkt staat geen moment stil. Technologische ontwikkelingen buitelen over elkaar heen en beïnvloeden indirect de kennis, vaardigheden en organisatiestructuur in je bedrijf. Hoe weet je of je onderneming nog up-to-date is? Het is slim om eens in de zoveel tijd je organisatieprocessen en de kennis en vaardigheden van je medewerkers in kaart te brengen. Dat kan met een doorlichting van je bedrijf.

Hoe werkt het?

Een doorlichting geeft inzicht in de structuur van je bedrijf, de kennis en vaardigheden van je personeel en de sector of regio waarin je opereert. Het leidt tot een opleidings- en ontwikkelplan over de huidige stand van zaken én de gevolgen van trends zoals digitalisering, robotisering en technologisering. In het plan is specifieke aandacht voor de kennis en vaardigheden die je medewerkers naar verwachting nodig gaan hebben.

Doorlichten van de onderneming bij het Delftse bureau voor architectuur KAS

Inspiratie

 de waarde van talenten             nieuwe functies, meer kansen

Zelf aan de slag?

  • In de handreiking voor ondernemers in het mkb van de SER, Medewerkers zelf aan het roer van hun ontwikkeling. vind je op pagina 14-18 een vragenlijst. Deze kan je gebruiken om te bepalen hoe jullie scoren op het gebied van leren en ontwikkelen en eigen regie. 

Veel aanvragers zetten een speciaal voor hen opgezette of aangepaste methode in. Daarbij gebruiken ze interviews, enquêtes en deskresearch.

Een deel van de SLIM-aanvragers heeft aangegeven bestaande methodieken te gebruiken zoals:

  • Bestaande bedrijfsscans
  • Kwaliteitsmodellen (zoals INK/EFQM)
  • Model Baarda (functierollen en leerwegen)

Zo pak je het aan!

In deze handout lees je op basis van de ervaringen van MKB!dee Kennis3 hoe je een bedrijfsanalyse kan aanpakken: 

 

Hoe krijg ik mensen mee in dit SLIM-project?

Hoe zorg je ervoor dat ook anderen je plan omarmen? En nog belangrijker: hoe voorkom je dat mensen afhaken of hun hakken diep in het zand zetten? Veranderdeskundige Annemarie Mars vertelt je in drie korte filmpjes hoe je omgaat met mensen in weerstand.

 

Ga direct naar:

Dit is een ondersteuningsprogramma voor ontvangers van de SLIM-subsidie en wordt uitgevoerd door Katapult, onderdeel van non-profitorganisatie PTvT, met steun van het ministerie van SZW.
Het ministerie van SZW is verantwoordelijk voor de toekenning en de verantwoording van de SLIM-subsidie, team SLIM maakt zich sterk voor het ondersteuningsprogramma.

Ook interessant