Bouwblokken voor publiek-private samenwerking

Pps-activiteiten

Alle pps’en binnen Katapult vertrekken vanuit vrijwel hetzelfde uitgangspunt: we willen bouwen aan een duurzaam en intensief publiek-privaat partnerschap om toekomstbestendig beroepsonderwijs te ontwikkelen. Maar dat betekent niet dat alle pps'en hetzelfde zijn! Pps'en verschillen namelijk sterk in wat ze willen, doen en hoe ze dat organiseren. Dit betekent dat een pps zich op veel manieren kan ontwikkelen. Om beter te snappen hoe dat werkt, vergelijken we de ontwikkeling van een pps met het bouwen met lego: er worden ‘blokken’ gestapeld die samen steeds iets anders voorstellen ('configuratie van de pps'), beloven ('proposities') en vragen ('investeringen', 'afspraken').

We zien in praktijk de activiteiten van pps'en verdeeld in 6 bouwblokken:

Het aardige van deze metafoor is dat uit de praktijk blijkt dat het nogal wat uitmaakt welke combinaties je wilt maken. Waarmee moet je dan beginnen? Het antwoord is eigenlijk simpel: wil niet te veel tegelijk. Waarom niet? Omdat dat heel veel vraagt: het gaat dan vaak om verschillende activiteiten en producten, voor verschillende doelgroepen: heb je daarvoor in het begin wel voldoende kennis, kunde en capaciteit in huis?

Veel effectiever is het vaak om klein te beginnen en van daaruit (stap voor stap) uit te breiden. Zo leert de praktijk dat bijvoorbeeld het ontwikkelen (en verduurzamen) van innovatieve onderwijsvormen vereist dat het curriculum up-to-date is. En dat er eerst een contextrijke leer/werkomgeving aanwezig moet zijn, willen innovatieve onderwijsvormen tot hun recht komen. Een goede contextrijke leer/werkomgeving, innovatieve onderwijsvormen en -inhoud zijn vaak weer randvoorwaardelijk voor een succesvol aanbod op leven lang ontwikkelen etc. Er zit dus een volgordelijkheid in het succesvol opbouwen en (door)ontwikkelen van een portfolio.

En staat er eenmaal een solide (en duurzaam) bouwwerk? Dan is (verder) opschalen mogelijk een optie: het doorontwikkelen van de pps door nieuwe activiteiten, doelgroepen en partners toe te voegen. Doorontwikkelen is in veel gevallen ook nodig om de positie van de pps in een dynamische, steeds veranderende omgeving te kunnen handhaven (en wordt o.a. via het RIF gestimuleerd!). Ook dan geldt: zorg eerst dat de randvoorwaarden aanwezig zijn om een volgende stap te zetten: heeft de pps bijvoorbeeld voldoende expertise, reputatie en een netwerk oopgebouwd die als 'hefboom' kunnen fungeren om nieuwe doelgroepen te enthousiasmeren?