Bouwsteen 5 Ruimte en veiligheid

We maken allemaal fouten. Elke dag. Zelfs de besten onder ons laten steken vallen op het werk. Misschien raakte je je tekst kwijt tijdens een presentatie. Miste je een cruciale deadline. Of raakte je daardoor zelfs een belangrijke klant kwijt. Een fout maken is lastig want het voelt als falen. Zonde, want we weten allemaal dat je van fouten maken leert.

In een omgeving waarin je vrij bent om fouten te maken voel je je veilig en kun je leren. Bij Google snappen ze dat. Om bij werknemers angst om nieuwe dingen uit te proberen weg te nemen reiken ze daarom de prijs voor de grootste mislukking van het jaar uit. Remko van der Drift, die het Instituut voor Faalkunde oprichtte en boeken over het thema schreef: "In een sociaal veilige organisatie durven mensen hun mond open te doen, wordt er feedback gegeven, luistert men naar elkaar en zijn fouten een natuurlijk onderdeel van leren en proberen." 

Hoe creëer jij ruimte om te experimenteren? Hoe zorg je ervoor dat fouten maken binnen je bedrijfscultuur wordt opgenomen? Dat het niet alleen wordt gezegd, maar dat er ook naar wordt gehandeld? Hieronder drie praktische tips die je direct kunt toepassen.

Van zeggen naar doen

1. Geef als MT/leidinggevende het goede voorbeeld

Om een open-foutencultuur te laten slagen, moet je als leidinggevende
(inclusief het MT) het goede voorbeeld geven. Ga goed bij jezelf te rade
hoe je reageert op je medewerkers. Verbaal en non-verbaal.
Wat doe je als je zelf een fout maakt? Hoe geef je feedback?
Hoe reageer je zelf op feedback? 

2. Elke fout staat gelijk aan een leermoment

Zie elke fout als leermoment. Je leert iets over je collega’s,
jezelf, de werkwijze. Maar, dan moet je de fout wel op de
juiste manier benaderen. De wijze waarop je feedback geeft is hierbij
cruciaal: “Dit is er gebeurd. Dit en dit kan wat mij betreft de volgende
keer beter. Zo en zo kun je dat aanpakken.” 

3. Vertrouw op de kwaliteit van je medewerkers

Zodra het over de randvoorwaarden gaat voor een foutencultuur
hebben leidinggevenden al snel de neiging om eisen te stellen aan het
soort fouten dat gemaakt mag worden. Maar als je écht innovatief wilt
zijn is het cruciaal om die eisen te laten vallen. Vertrouw op de kwaliteit
van je mensen. Dan zul je zien dat er weinig grote fouten gemaakt worden.

Praktijkvoorbeeld

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Niet elke organisatie staat open voor het delen van kennis
of het stimuleren van ontwikkelen. Hoe ga je daarmee om?
Dan kan de inzet van spelelementen een uitkomst zijn.
Daarmee stimuleer je medewerkers spelenderwijze hun gedrag
te veranderen of zich bewust te worden van nieuwe ontwikkelingen. 

Tot slot 

Een cultuur waarin fouten gemaakt mogen worden, is niet hetzelfde als een cultuur waarin fouten er niet toe doen. Want dat doen ze wel zeker. Wijdt er dus altijd een gesprek aan als leidinggevende.

< Terug naar bouwsteen 4: Leiderschap           Doe mij nog maar wat theorie             Door naar de bouwsteen 6: Rol van de organisatie >