Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Nieuwe technologieën

Nieuwe technologieën worden steeds vaker ingezet om een betekenisvolle leerervaring te creëren. Je leest hier meer over toepassingsmogelijkheden van: 

  1. Virtual en Mixed Reality 
  2. Simulaties 
  3. Augmented Reality 

Dit zijn de voordelen:

  • Interactief, motiverend en ervaringsgericht leren
  • Mogelijkheid tot eindeloos en veilig oefenen van complexe of gevaarlijke handelingen
  • Gedragsverandering op thema’s die lastig of kostbaar te trainen zijn
  • Op termijn efficiënter opleiden (één keer ontwikkelen, vaak inzetten) 
  • Tijdwinst voor ervaren medewerkers die minder hoeven uit te leggen

Hierbij geldt: Zet nieuwe technologieën alleen in als de meerwaarde ervan helder is. 

 Virtuele Leermeesters, meerdere leerlingen helpen op afstand

1. Virtual en mixed reality (VR/MR) voor complexe handelingen en gedragsverandering

De gebruiker stapt in een virtuele, gesimuleerde werkelijkheid. De intensiteit van de ervaring verschilt: een gebruiker wordt dieper ondergedompeld in de wereld van een VR-bril dan in 360-gradenvideo’s binnen een smartphone-app. Met MR-technologie – ook te gebruiken met een bril – zijn virtuele objecten (‘hologrammen’) toe te voegen aan de ruimte waarin de gebruiker zich bevindt. 

Interessant voor: beroepen met veel complexe handelingen, gevaarlijke situaties of dure oefenmomenten. Vanwege de ontwikkelkosten moet de potentiële gebruikersgroep wel een zekere schaal hebben.

2. Leren van aan de hand van simulaties

Medewerkers zien een virtuele nabootsing van een praktijksituatie, product of machine in de vorm van een 360-gradenweergave. Zij klikken via hun telefoon of tablet in het 3D-model op het juiste onderdeel en komen dan bij informatie (zoals een checklist, instructie of filmpje). Of ze oefenen in de virtuele wereld scenario’s uit de praktijk. Te gebruiken als hulp bij het werken op locatie of om te oefenen met complexe of onveilige situaties.

Interessant voor: bedrijven met complexe machines, producten, robots of andere apparaten. Zeker als ervaren mensen te schaars of te drukbezet zijn om collega’s te kunnen adviseren.

3. Augmented reality (AR) voor begeleiding op afstand

Een collega of expert kijkt via een slim toestel (bril, smartphone) real-time mee met wat de ander ziet. Beide partijen kunnen virtuele content zoals pijlen, documenten, foto’s en video’s aan het beeldgesprek toevoegen. Ook geschikt om nieuwe medewerkers of leerlingen te onderwijzen: één specialist kan personen op verschillende locaties tegelijk trainen. Zo maak je efficiënt en optimaal gebruik van je inzet van experts

Interessant voor: bedrijven waar medewerkers op verschillende locaties uitvoerend werk doen, in het bijzonder op lastig te bereiken plekken (bijvoorbeeld op zee of in het buitenland).  

Inspiratie

 Geen zee te hoog                        Service Engineer 4.0

Hoe krijg ik mensen mee in dit project?

Hoe zorg je ervoor dat ook anderen je plan omarmen? En nog belangrijker: hoe voorkom je dat mensen afhaken of hun hakken diep in het zand zetten? Veranderdeskundige Annemarie Mars vertelt je in drie korte filmpjes hoe je omgaat met mensen in weerstand.

 

Ga direct naar: